کل نماهای صفحه

۱۶ مهر ۱۳۹۷

آمریکا: دیوان لاهه شکایت دومیلیاردی ایران را رد کند

آمریکا: دیوان لاهه شکایت دومیلیاردی ایران را رد کند

در تقابل مجدد ایران و آمریکا در دیوان لاهه وکیل آمریکا از این نهاد خواست شکایت ایران در مورد توقیف دارایی‌های بانک مرکزی این کشور توسط آمریکا را رد کند. موضوع شکایت بر سر دو میلیارد دلار دارایی‌های ایران است.
    
default
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه ۱۶ مهرماه (هشتم اکتبر) دور جدیدی از رسیدگی به شکایت ایران در دادگاه بین‌المللی دادگستری در لاهه آغاز شد. ایران از آمریکا به دادگاه لاهه به دلیل توقیف دو میلیارد دلار دارایی‌های بانک مرکزی شکایت کرده است. قرار است رسیدگی به این پرونده تا روز جمعه ۲۰ مهرماه ادامه پیدا کند.
ریچارد ویسک، وکیل وزارت خارجه آمریکا، در جلسه امروز دیوان لاهه از دادگستری بین‌المللی در لاهه خواست که رسیدگی به این پرونده را رد کند. او که همراه با یک هیئت پانزده‌ نفره در دیوان لاهه حضور یافته بود، این پرونده را بر اساس "رفتار بدخواهانه ایران" دانست و از ایران به عنوان کشوری نام برد که «واشنگتن سال‌هاست آن را در زمره کشورهای حامی تروریسم دسته‌بندی کرده است»؛ اتهامی که ایران آن را رد می‌کند.
در جریان بمب‌گذاری در مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت در سال ۱۹۸۳، ۲۴۱ سرباز آمریکایی کشته شدند. دیوان عالی آمریکا آوریل سال ۲۰۱۶ حکم داد که دو میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در ایالات متحده باید به خانواده‌های قربانیان آمریکایی حملات تروریستی سال‌های ۱۹۸۳ و ۱۹۹۶ پرداخت شود.
ریچارد ویسک در جلسه امروز دیوان لاهه گفت که ایران به این دلیل از آمریکا شکایت کرده است که در آمریکا «چارچوب‌هایی قانونی وجود دارد که به قربانیان تروریسم اجازه رسیدگی به اقدامات ایران به منظور جبران تلفات غم‌انگیز آ‌نها را می‌دهد».
به گزارش رسانه‌های ایرانی لایحه شکایت ایران در هشت فصل و بیش از دو هزار صفحه است. شکایت ایران از آمریکا و ارجاع آن به دیوان لاهه بر مبنای پیمان مودت میان تهران و واشنگتن صورت گرفته که در سال ۱۳۳۴ (۱۹۵۵ ) امضا شد.
در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و اعلام بازگشت تحریم‌های تعلیق شده علیه این کشور، جمهوری اسلامی شکایتی به دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه ارائه کرد که حکم مقدماتی آن هفته گذشته (چهارشنبه ۱۱ مهر، سوم اکتبر) صادر شد. دیوان بین‌المللی دادگستری در این رابطه به محکومیت آمریکا رأی داده و اعلام کرد دولت آمریکا بایستی تحریم‌هایی را که شامل کمک‌های بشردوستانه و نیز تجهیزاتی همچون قطعات هواپیماهای مسافربری که با امنیت جانی مردم سر و کار دارد را لغو کند. دیوان لاهه در قرار موقت خود از آمریکا خواسته اقلامی مانند مواد غذایی، دارو، تجهیزات پزشکی، قطعات یدکی و خدمات فنی به هواپیماهای مسافربری را مشمول تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی نکند.
اندکی پس از صدور این حکم، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، گفت که این کشور از پیمان مودت با ایران خارج می‌شود. هنوز مشخص نیست آمریکا به شکایت جدید ایران چگونه پاسخ خواهد داد اما مقام‌های آمریکایی تأیید کرده‌اند که وکلای آمریکا روز دوشنبه در نخستین جلسه استماع دادگاه حاضر خواهند بود. قرار است ایران روز چهارشنبه در دو نوبت صبح و عصر استدلال‌های خود را به صورت شفاهی در رابطه با این شکایت ارائه کند.
در مقابل جنیفر نیواستد، وکیل وزارت خارجه آمریکا، تاکید کرده بود که پیمان دوستی سال ۱۳۳۴ نمی‌تواند زیربنای صلاحیت دیوان بین‌المللی دادگستری برای پرداختن به مسئله تحریم‌ها باشد و از آنجا که اعمال تحریم‌ها به منافع امنیتی ایالات متحده ارتباط دارد حق بازگرداندن آنها برای واشنگتن محفوظ است.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر