سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پنجشنبه 10 با بیان این‌‌که باید از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) محافظت کرد گفت که روسیه نمی‌تواند در مقابل تصمیم آمریکا برای اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران، کاری انجام دهد.
به گزارش رسانه‌ها، لاوروف در کنفرانس خبری مشترک با هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان در مسکو گفت طرف‌هایی که همچنان در توافق هسته‌ای حضور دارند، باید از این توافق محافظت کنند.
وزیر امور خارجه روسیه، عکس العمل ایران در قبال خروج آمریکا از برجام را «معقول توصیف کرد». او در عین حال خروج آمریکا از این توافق را، نقض قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست.
لاوروف گفت که توافق هسته‌ای، با ثبات منطقه ارتباط دارد و مانع از گسترش جنگ‌افزارهای اتمی می‌شود.
در این کنفرانس خبری هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان هم گفت پایبندی ایران به همه تعهداتش در چارچوب توافق هسته‌ای، مهم است.
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه 8 مه اعلام کرد که ایالات متحده از توافق هسته‌ای به ایران که سال 2015 منعقد شد، خارج می‌شود.
پس از این اعلام، ترامپ فرمان از سرگیری تحریم‌های ایران را که بر پایه توافق هسته‌ای تعلیق شده بود، امضا کرد.
توافق هسته‌ای سال 2015، میان ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، به علاوه آلمان، منعقد شد. برپایه این توفق که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، در قبال محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این برنامه، لغو یا تعلیق شد.