کل نماهای صفحه

۲ بهمن ۱۳۹۵

 ترامپ دیگر اوباما نیست ، دولت جدید آمریکا به جای هم‌پیمانی با ایران، به مقابله با این کشور خواهد پرداخت.

 ترامپ دیگر اوباما نیست ، دولت جدید آمریکا به جای هم‌پیمانی با ایران، به مقابله با این کشور خواهد پرداخت.
خداحافظی تحقیرآمیز ایران با اوباما
این داستان قورباغه‌ای است که عقربی را روی پشت خود حمل کرده تا به آن سوی رودخانه برساند. به محض رسیدن به آن سوی رود، عقرب قورباغه را نیش زد. جواب عقرب به شگفت‌زدگی قورباغه این بود که اگر نیش نمی‌زدم، عقرب به شمار نمی‌رفتم. (نیش عقرب نه از ره کین است *** اقتضای طبیعتش این است-م).
ناوشکن آمریکایی مهان در هفته گذشته هفت بار در آب‌های بین‌المللی خلیج با خطر مواجهه با قایق‌های سپاه پاسداران روبرو شد و ناچار شد موشک‌های هشداردهنده شلیک کند. ایران نیز سالگرد آنچه "تحقیر ملوانان آمریکایی" می‌نامد را جشن گرفت.
همه اینها برای تحقیر باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکاست که هشت سال ریاستش رو به پایان است. از سال 1979 تا کنون اوباما تنها رئیس جمهوری آمریکا بود که ایران را روی پشت خود [به آن سوی رودخانه] حمل کرد. او سیاست‌های پنج رئیس جمهور پیش از خود را لغو کرد و با ایرانی‌ها به گفت‌وگو نشست و پس از آنکه تحریم‌های اقتصادی را از روی دوش آنها برداشته و از جنایاتشان در سوریه چشم‌ پوشید، توافقنامه‌های سخاوتمندانه‌ای با آنها منعقد کرد. حالا که او در شرف خروج از کاخ سفید است، ایرانی‌ها مزد او را با دست‌اندازی به نیروی دریایی‌اش در آب‌های خلیج و تحقیر مجدد ملوانانش در رسانه‌های رسمی خود دادند.
به هر حال روزهای اندکی با روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید آمریکا فاصله داریم و پس از آن خواهیم دید ایران چگونه با دولت جدید آمریکا رفتار خواهد کرد؟ آیا باز جرات خواهد کرد مزاحم شناورهای آمریکایی و دستگیری ملوانان آنها شود. آیا جرات گشودن آتش به سمت شناورهای نظامی موجود در آب‌های خلیج را خواهد کرد؟
در واشنگتن همه اقدامات لازم برای انتقال قدرت در حال انجام است. آنچه تاکنون شنیده‌ایم نشان از پایان سیاست‌های اوباما همزمان با خروجش از کاخ سفید دارد. نباید توقعاتمان از دولت ترامپ را بالا ببریم ولی آنچه مسئولان ارشد حکومت او هفته گذشته در کنگره گفته‌اند نشان می‌دهد ترامپ اوباما نیست. گواه این موضوع سخنان وزرای پیشنهادی او برای وزارت امور خارجه، وزرات دفاع و سازمان اطلاعات مرکزی است. سه نفری که به وضوح ایران را متهم کرده‌اند که ریشه ناآرامی‌های منطقه است و دولت جدید آمریکا به جای هم‌پیمانی با ایران، به مقابله با این کشور خواهد پرداخت. البته این به معنای نقض توافق‌ هسته‌ای با ایران و نادیده‌انگاری معاهدات بین‌المللی نخواهد بود.
آنها اگر آنچه وعده داده‌اند را انجام دهند، تغییرات مهمی در سیاست آمریکا در رابطه با منطقه خلیج و توازن قوا در خاورمیانه رخ خواهد داد. اوباما روابط خود را به شکل پنهانی با رژیم ایران آغاز کرد و به رژیم عقرب‌صفت اعتماد کرده و آن را روی پشت خود حمل کرد، به این امید که ایران هم‌پیمان منطقه‌ای آنها برای گسترش صلح و مبارزه با تروریسم شود. از آنجا که دولت اوباما برای مدت طولانی به شکل پنهانی با ایران رابطه داشت، ناچار شد برخی وعده‌ها و توافقات نادرست را با ایران امضا کند. توافقاتی که نه تنها برای ایالات متحده که برای منطقه و همه جهان نیز نامناسب بود. هیچ‌کس در منطقه مخالف بهبود رابطه ایران و آمریکا و همچنین ادامه فعالیت‌های برنامه هسته‌ای ایران نیست، لیکن مجموعه اشتباهات دولت اوباما دست هیولاهای وحشی رژیم ایران را باز گذاشت تا فجایح سوریه، عراق و یمن را رقم بزند.
زمان آن رسیده که دولت ایران بفهمد می‌تواند از توانایی‌ها و فرصت‌های اقتصادی خود استفاده کند و جهان نیز درهایش را به روی تجارت، توریسم و تبادل دانش با ایران باز خواهد کرد، لیکن رژیم ایران نیز نباید دست نیروها و گروه‌های شبه‌نظامی‌اش را باز بگذارد که امنیت کشورهای منطقه و مصالح کل دنیا را تهدید کنند.

ترجمه: ضیاء ناصر

منبع: الشرق الأوسط

تمام مقاله هاى منتشر شده تنها بازتاب دهنده نظر نويسنده آن است**

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر