کل نماهای صفحه

۲۱ فروردین ۱۳۹۷

واکنش‌ها بین المللی به حمله علیه یک پایگاه هوایی ارتش سوریه


واکنش‌ها بین المللی به حمله علیه یک پایگاه هوایی ارتش سوریه


پایگاه هوایی تی- ۴
در حالی که سوریه و روسیه حمله هوایی بامداد دوشنبه ۲۰ فروردین به پایگاه هوایی تی- ۴ در استان حمص را به اسرائیل نسبت دادند، وزیر دفاع اسرائیل گفت که عملیات نظامی کشورش در سوریه «از سرگرفته شده است»
همزمان دستکم سه نظامی ارشد اسرائیل با تایید تلویحی حملات، آن را در راستای منافع اسرائیل دانستند.
به گزارش رسانه‌های اسرائیل، در حالی که آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع، با تایید از سرگیری عملیات کشورش در سوریه، از دادن توضیحات بیشتر در این باره خودداری کرد، ژنرال یوآو گالانت، وزیر مسکن اسرائیل گفت، اسرائیل نشان داده است که در دفاع از منافع خود در سوریه «هیچگاه تردید نمی کند».
عاموس یادلین، رییس پیشین سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، دوشنبه در شبکه‌های اجتماعی خود نوشت که حمله به سوریه، «دو پیام» دارد؛ حضور نظامی ایران در سوریه تحمل نمی شود و نیز به روسیه پیام می دهد که اسرائیل اهداف خود در سوریه را، فارغ از مواضع روسیه یا هر کشور دیگر، تامین می کند.
بنوشته جروزالم پست، ژنرال ایتان بن الیاهو، فرمانده پیشین نیروی هوایی اسرائیل اما گفت که «زمان حمله» این احتمال را مطرح می کند که اسرائیل عامل آن بوده است.
او گفت، حمله تنها ساعاتی بعد از حملات شیمیایی حکومت بشار اسد به غیرنظامیان در غوطه شرقی صورت گرفته و آمریکا نیز تایید کرده که عامل حمله نبوده و اصولا بدلایل فنی آمریکا نیز نمی توانسته که سریعا چنین واکنشی نشان دهد.
دیده بان حقوق بشر سوریه، نهادی که از آغاز جنگ داخلی هفت ساله سوریه از بریتانیا رخدادهای این جنگ خونین را رصد می کند و گزارش‌هایش معمولا معتبر بوده اند، دوشنبه گزارش داد که حمله به پایگاه التیاس یا «تی- ۴» چهارده کشته داشته و شماری ایرانی نیز در میان تلفات بوده اند.
برخی از رسانه‌های ایران، از جمله خبرگزاری فارس، که به سپاه پاسداران نزدیک است، کشته شدن چهار نظامی ایرانی در بمباران پایگاه تی- ۴ را با عنوان «مدافعان حرم» از این قرار اعلام کردند: سعید عمار موسوی اعزامی از قم، مهدی لطفی نیاسر بسیجی اعزامی از قم، اکبر زوار جنتی اعزامی از تبریز و سرهنگ پاسدار مهدی دهقانی یزدلی که ظاهرا عضو یگان پهپادی نیروی هوا- فضای سپاه پاسداران بوده است.
رسانه‌ای شدن اسامی چهار ایرانی در حمله جدید منتسب به اسرائیل به سوریه در حالی است که ایران در خصوص تلفات حملات دو ماه پیش اسرائیل به «هدف‌های ایرانی» در سوریه هنوز سکوت کرده است.
اسرائیل ۲۱ بهمن تایید کرد که «شماری از هدف‌های سوری و ایرانی» را در سوریه، در واکنش به «تجاوز پهپاد ایرانی از آسمان سوریه به اسرائیل» بمباران کرد. یکی از هدف هایی که اسرائیل در آن روز مورد حمله قرار داد، پایگاه تی- ۴ در حمص بود، که به گفته اسرائیل، «پهپاد ایرانی» از آن برخاسته بود.
ایران در مورد پهپاد گفته بود که اسرائیل سابقه «دروغگویی» دارد.
تا پیش از رخدادهای دوشنبه در سوریه، کشته شدن سرهنگ سپاهی محمدعلی الله دادی، در حمله دی ماه ۱۳۹۳ اسرائیل به دو خودروی نیروهای ارشد حزب اللهی در مرز سوریه با اسرائیل تایید شده بود؛ جهاد مغنیه، پسر عماد مغنیه نیز در آن حمله کشته شد.
در این میان، به گزارش رسانه‌های ایران، فرزاد اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا، دوشنبه در نخستین واکنش رسمی ایران به گزارش‌های رسانه‌ای در خصوص پرواز مخفیانه جنگنده‌های رادارگریز اسرائیلی در آسمان ایران در هفته‌های گذشته، گفت «این یاوه‌های دشمنان ارزش پاسخگویی ندارد اما اگر کشوری حماقتی انجام دهد و هواپیمایش نزدیک شود، قطعا اولین خط مقدم که پدافند هوایی است، پاسخ کوبنده می دهد».
جمهوری اسلامی ایران از آغاز روی کار آمدن به دشمن اصلی اسرائیل مبدل شده است؛ اسرائیل نیز در سال‌های گذشته حکومت ایران را «تهدید حیاتی» برای خود دانسته و از برنامه‌های هسته‌ای و سیاست‌های منطقه‌ای ایران ابراز نگرانی جدی می کند و تاکید دارد که «حضور نظامی ایران در سوریه را تحمل نخواهد کرد».
شبکه تلویزیونی آمریکایی ان بی‌سی با استناد به مقامات واشینگتن گزارش داده بود که اسرائیل پیشاپیشِ حمله به فرودگاه تی-۴، آمریکا را از قصد خود آگاه کرده بود.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مسکو گفت که حمله به سوریه، «یک تحول وخیم» است اما نگفت که کشورش چه اقداماتی در برابر اسرائیل انجام خواهد داد.
از شهریور ۱۳۹۴ که روسیه برای یاری حکومت بشار اسد در سوریه نظامیان خود را در پایگاههایی در این کشور مستقر کرد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بارها با سفر به روسیه با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، دیدار کرد تا در مورد اقدامات اسرائیل در سوریه با روسیه هماهنگی کند.
اسرائیل همواره گفته بود که روسیه نیازهای امنیتی این کشور در ارتباطبا سوریه را درک می کند اما گزارش‌های رسانه‌ای مدعی بود که آقای پوتین در جریان حملات بیست و یکم بهمن اسرائیل به سوریه، در گفت وگوی تلفنی با نخست وزیر اسرائیل، از او خواست که حملات را متوقف کند.
در این میان، بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل متحد، شامگاه دوشنبه نامه وزارت خارجه کشورش را به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل و رییس نوبتی شورای امنیت ارائه کرد که در آن اسرائیل به «ترور» علیه سوریه متهم شده و آمده است که سوریه از منافع و حریم خود دفاع خواهد کرد. سوریه بیست و یکم بهمن توانست یک جنگنده اسرائیلی را ساقط کند اما خلبانان آن با چتر نجات در خود اسرائیل فرود آمدند.
آمریکا، فرانسه، اسرائیل در میان کشورهایی هستند که تاکید می کنند حکومت بشار اسد عامل حمله شیمیایی یکشنبه به شهر دوما در غوطه شرقی، در حومه دمشق، و کشتن بیش از هفتاد تن و زخمی کردن دهها تن دیگر بود.
دونالد ترامپ که بشار اسد را در حملات شیمیایی یکشنبه «حیوان» نامید، دوشنبه تاکید کرد که واشینگتن بسیار زود تصمیمات «مهم» خود را در مورد سوریه خواهد گرفت؛ ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، نیز احتمال حمله کشورش به سوریه را بعید ندانست.
سوریه اتهام حمله هوایی از راه انداختن بمب‌های بشکه‌ای حامل مواد شیمیایی بر سر غیرنظامیان در شهر دوما را رد می کند؛ روسیه و ایران، دو همپیمان نظامی سوریه نیز از حکومت بشار اسد رفع اتهام کرده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر