کل نماهای صفحه

۲۱ فروردین ۱۳۹۷

ورود اجساد هفت پاسدار ایرانی کشته‌شده در پایگاه هوایی سوریه به تهران

ورود اجساد هفت پاسدار ایرانی کشته‌شده در پایگاه هوایی سوریه به تهران


چهار تن از هفت کشته ایرانی حمله به یک پایگاه هوایی در حمص سوریه (از چپ به راست): مهدی لطفی نیاسر، اکبر زوار جنتی، عماسر موسوی و مهدی دهقانی
خبرگزاری تسنیم از ورود اجساد هفت نفر از نیروهای ایرانی کشته‌شده در پایگاه هوایی تیفورِ استان حمص سوریه به ایران خبر می‌دهد.
بر اساس این گزارش، بر اثر شلیک هشت موشک به این پایگاه شماری کشته شدند که هفت تن از آنها ایرانی هستند. پیش از این شمار کشته‌شدگان ایرانی این حمله چهار نفر ذکر شده بود.
این خبرگزاری نزدیک به منابع نظامی-امنیتی نوشته که این افراد از «مستشاران» جمهوری اسلامی در این پایگاه نظامی بودند.
هویت این افراد اکبر زوار جنتی، از تبریز، مهدی لطفی نیاسر، از قم، عمار موسوی، از اهواز، مرتضی بصیری‌پور از بیرجند، مهدی دهقان از کاشان و حامد رضایی و حجت‌الله نوچمنی، هر دو از تهران اعلام شده‌است.
قرار است پیکرهای مهدی لطفی نیاسر و حامد رضایی امروز در تهران تشییع شود و سایر کشته‌شدگان به شهرهای خود منتقل شوند.
جمهوری اسلامی برای نبرد با مخالفان بشار اسد و گروه «حکومت اسلامی» یا داعش نیروهای نظامی خود را در قالب «مدافعان حرم» به سوریه و عراق اعزام می‌کند.
شماری از شیعیان افغان و پاکستانی نیز از سوی ایران، در قالب «تیپ فاطمیون» و «لشکر زینبیون» به سوریه اعزام شده‌اند.
تاکنون تعداد قابل توجهی از این نیروها که در این دو کشور کشته شده‌اند، در چندین شهر ایران تشییع و به خاک سپرده شده‌اند.
خبرگزاری تسنیم نوشته که فرودگاه نظامی تیفور که نام دیگر آن فرودگاه نظامی «التیاس» است، یکی از مهم‌ترین و بزرگترین پایگاه‌های نظامی سوریه به‌شمار می‌رود و در حدود ۵۰ کیلومتری شرق شهر تدمر در حمص قرار دارد.
بر اساس این گزارش، فرودگاه نظامی تیفور «اصلی‌ترین پایگاه نیروهای سوری و هم‌پیمانان این کشور به‌شمار می‌رود که نقش پشتیبانی و حمایت و تسلیح نیروهای سوری و هم‌پیمانان را که در استان‌های دیرالزور، حومه حماه و حلب می‌جنگند، ایفا می‌کند.»
پس از حمله موشکی به این پایگاه هوایی که بامداد روز دوشنبه صورت گرفت، گروه دیدبان حقوق بشر سوریه خبر داده بود که این حمله ۱۴ کشته به جا گذاشته و چهار ایرانی نیز در میان کشته‌شدگان است.
آن طور که دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید، حضور نیروهای نظامی ایران و روسیه دو متحد کلیدی حکومت بشار اسد، و نیز شبه‌نظامیان حزب‌الله که مورد حمایت ایران هستند، در این پایگاه هوایی گزارش شده‌است.
در عین حال این نهاد ناظر بر تحولات جنگ سوریه تأکید کرده که نمی‌تواند تأیید کند چه کسی عامل این حمله بوده است.
این حمله پس از آن صورت گرفته که گزارش‌هایی در مورد حمله شیمیایی روز شنبه در منقطه دوما در حومه دمشق که شورشیان مخالف اسد در آن حضور دارند، منتشر شده بود.
شورشیان، دولت اسد را به این حمله که واکنش‌های بسیاری را در جهان برانگیخت، متهم می‌کنند، ولی هم دولت سوریه و هم متحد آن روسیه وقوع چنین حمله‌ای را رد می‌کنند.
به‌دنبال حمله به پایگاه تیفور، علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل علی خامنه‌ای، که به دمشق سفر کرده، تهدید کرد که «این جنایت قطعاً بدون پاسخ نخواهد ماند».
خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از آقای ولایتی این حمله هوایی را «جنایت» توصیف کرده و آن را کار اسرائیل دانسته‌است.
در حالی که آمریکا تکذیب کرده که در حمله به پایگاه ارتش سوریه در حمص دست داشته، سوریه و متحد نظامی اصلی‌اش روسیه، این حمله را به اسرائیل نسبت داده‌اند.
اسرائیل به این خبر واکنشی نشان نداده، اما به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های اسرائیلی گفته‌اند که نیروهای ایرانی از پایگاه هوایی «تیاس» یا «تیفور» استفاده می‌کنند و اسرائیل هرگز حضور «دشمن» خود در خاک سوریه را نخواهد پذیرفت.
فردا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر