کل نماهای صفحه

۲۱ فروردین ۱۳۹۷

لیبرمن: اسرائیل هیچ پناهگاه ایرانی را در سوریه تحمل نمی‌کند

لیبرمن: اسرائیل هیچ پناهگاه ایرانی را در سوریه تحمل نمی‌کند

وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید که کشورش «به هیچ قیمتی پناهگاه ایرانی در سوریه را تحمل نمی‌کند» زیرا پذیرفتن حضور نظامی تهران در سوریه، به معنای «تنگ شدن حلقه فشار بر گردن اسرائیل است».
آویگدور لیبرمن این اظهارات را روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین و دو روز پس از حمله به پایگاه هوایی سوری تی- ۴ در حومه شهر تدمر یا پالمیرا در استان حمص بیان کرد.
به گزارش رسانه‌های اسرائیل، وزیر دفاع این کشور نسبت به عامل این حمله اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: «نمی‌دانم آنجا چه رخ داده و چه کسی حمله کرده است».
او روز دوشنبه گفته بود که اقدامات نظامی کشورش در سوریه از سرگرفته شده است اما توضیح بیشتری نداده بود.
بر خلاف حمله دو ماه پیش اسرائیل به «هدف‌های سوری و ایرانی» در سوریه، پس از رخنه پهپاد ایرانی از آسمان سوریه به حریم اسرائیل، تل‌آویو در خصوص مسئولیت خود در حمله روز دوشنبه سکوت کرده است.
شماری از نظامیان پیشین اسرائیل، مانند ژنرال ایتان بن الیاهو، فرمانده سابق نیروی هوایی این کشور، ارزیابی کرده‌اند که کشورشان این حمله را انجام داده است.
آقای لیبرمن در سخنان روز سه‌شنبه خود گفت: «عواملی می‌توانند مانع از حضور ایران در سوریه شوند تا نیازی به کاربرد قوای نظامی نباشد و ما امیدوار هستیم که کار درست را انجام دهند».
به نظر می‌رسد اشاره تلویحی وی به نقشی است که روسیه می‌تواند در اعمال نفوذ بر ایران داشته باشد.
این در حالی است که رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که مناسبات اسرائیل و روسیه بر سر حمله نظامی به سوریه، از مسیر هماهنگی‌های سال‌های گذشته خارج شده است.
ستاد ارتش روسیه نخستین کشوری بود که اعلام کرد، دو جنگنده اسرائیلی بامداد دوشنبه از حریم هوایی لبنان و بدون آنکه وارد آسمان سوریه شوند، با شلیک هشت موشک، به پایگاه التیاس یا تی-۴ حمله کردند. اما پنج موشک از سوی سامانه‌های دفاع هوایی روسیه رهگیری شد.
در این میان، اسرائیل روز سه‌شنبه تایید کرد که وزارت امور خارجه روسیه سفیر اسرائیل در مسکو را احضار کرد و از او در مورد حمله به سوریه توضیح خواست.
خبرگزاری روسی ایتارتاس نیز گزارش داد که میخائل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه، در دیدار با گاری کورن، سفیر اسرائیل در مسکو، خواهان جلوگیری از وخیم شدن اوضاع شد.
سفیر اسرائیل در روسیه یک روز پس از آن احضار شد که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، حمله به سوریه را «تحولی خطرناک» نامید.
دیده‌بان حقوق بشر سوریه شمار تلفات در پایگاه التیاس را ۱۴ نفر شامل چند کشته ایرانی، اعلام کرده بود. ایران می‌گوید که اجساد هفت تن از نظامیان کشته شده ایرانی در این حمله، روز سه‌شنبه از دمشق به تهران برده شد تا در شهرهای خود خاک شوند.
رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران این کشته‌ها را نیز «مدافعان حرم» نامیدند.
علی اکبر ولایتی، مشاور آیت‌الله علی خامنه‌ای در امور بین‌الملل، که به دمشق سفر کرده است، روز سه‌شنبه گفت: «جنایت اسرائیل در هدف قرار دادن پایگاه هوایی سوریه، بدون پاسخ نخواهد ماند».
روزنامه اسرائیلی جروزالم پست نوشته است که تقابل میان اسرائیل و ایران در سوریه تشدید و از حالت نبرد پنهانی خارج شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر