کل نماهای صفحه

۲۱ فروردین ۱۳۹۷

مشاور خامنه‌ای در واکنش به حمله هوایی حمص: قطعاً بدون پاسخ نخواهد ماند


مشاور خامنه‌ای در واکنش به حمله هوایی حمص: قطعاً بدون پاسخ نخواهد ماند



علی‌اکبر ولایتی (چپ) در دمشق


در واکنش به تحولات اخیر در سوریه که مرگ هفت ایرانی را نیز در پی داشت، دو مقام بلندپایه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه، ۲۱ فروردین‌ماه، در مقابل، اسرائیل و ایالات متحده را به باد انتقاد گرفتند.
علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل علی خامنه‌ای، که در دمشق، پایتخت سوریه، به سر می‌برد با اشاره به حمله هوایی به یک فرودگاه در نزدیکی حمص تهدید کرد که «این جنایت قطعاً بدون پاسخ نخواهد ماند».
به گزارش ایرنا علی‌اکبر ولایتی همچنین گفت که «ایران با تمام وجود از تمامیت ارضی و حاکمیت دولت سوریه حمایت می‌کند.»
پیشتر، یک خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران عصر دوشنبه، ۲۰ فروردین، گزارش داد که در جریان حمله به پایگاه هوایی حمص در سوریه که روز یک‌شنبه رخ داد ۱۴ تن کشته شده‌اند که از این میان چهار نفر ایرانی بودند.
خبرگزاری فارس کشته‌شدگان ایرانی این حادثه را «مدافعان حرم» معرفی کرده و اسامی آنها را چنین قید کرد: «عمار موسوی از اهواز، مهدی لطفی نیاسر و اکبر زوار جنتی از تبریز و مهدی دهقانی یزدلی.»
خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی،‌ ایرنا، به نقل از آقای ولایتی این حمله هوایی را «جنایت» توصیف کرده و آن را کار اسرائیل دانسته است.
در حالی که آمریکا تکذیب کرده که در حمله به پایگاه ارتش سوریه در حمص دست داشته، سوریه و متحد نظامی اصلی‌اش روسیه، این حمله را به اسرائیل نسبت داده‌اند.
اسرائیل به این خبر واکنشی نشان نداده است اما، به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های اسرائیلی گفته‌اند که نیروهای ایرانی از پایگاه هوایی «تیاس» یا «تی‌فور» استفاده می‌کنند و اسرائیل هرگز حضور دشمن خود در خاک سوریه را نخواهد پذیرفت.
حمله هوایی منسوب به اسرائیل یک روز پس از حمله شیمیایی در غوطه شرقی علیه غیرنظامیان انجام شد، حمله‌ای که واکنش شدید جامعه جهانی را به دنبال داشت.
آقای ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی، که برای شرکت در کنفرانسی دو روزه در دمشق به سر می‌برد درباره حمله شیمیایی گفته است:‌ «آنان به دروغ دولت سوریه را در شهر دوما به استفاده از سلاح شیمیایی متهم [می]کنند.»
در واکنش به این حمله شیمیایی، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران،‌ نیز همچون علی‌اکبر ولایتی آن را غیرواقعی دانسته و بهانه‌ای «برای مداخله در سوریه».
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران،‌ ایسنا، محمدجواد ظریف روز سه‌شنبه در برزیل ضمن محکوم کردن «هر گونه استفاده از سلاح شیمیایی» گفت: «به نظر می‌رسد دولت آمریکا به دنبال بهانه‌جویی برای مداخله است.»
نیروهای امدادی و فعالان مخالف بشار اسد در سوریه روز یک‌شنبه گذشته از یک حمله شیمیایی در یکی از مناطق تحت تصرف شورشیان در نزدیکی دمشق خبر دادند که به کشته شدن دست‌کم ۴۰ تن و مسمومیت و مجروحیت «صدها تن» انجامید.
دولت سوریه و متحد اصلی‌اش روسیه اتهام‌ها در این زمینه را رد کرده‌اند، با این حال رئیس جمهور آمریکا در همان روز ضمن انتقاد از حمایت‌های ایران و روسیه از حکومت دمشق توئیت کرد که «اسد حیوان» به خاطر این جنایت «بهای سنگینی خواهد پرداخت».
دونالد ترامپ روز دوشنبه نیز با اشاره به حمله شیمیایی اخیر در سوریه گفت حکومت بشار اسد بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد و همه اقدام‌ها از جمله اقدام نظامی در حال بررسی است و به زودی و شاید در ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده، «تصمیمات مهمی» در مورد سوریه اعلام می‌شود.
وزیر خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به این هشدارها روز سه‌شنبه گفت که «اطلاعات موثقی در دست است که آمریکایی‌ها تروریست‌های داعش را به مناطق دیگر منتقل می کنند تا بتوانند از سرمایه‌گذاری خطرناکی که در سوریه کرده‌اند در سایر مناطق استفاده کنند.»
آقای ظریف به ماهیت این «اطلاعات موثق» اشاره نکرد.
به گفته او، به دلیل این که «وضعیت تروریست‌های مورد حمایت آمریکا در سوریه وضعیت خوبی نیست»، آمریکا و اسرائیل «در مراحل مختلف برای دادن روحیه به تروریست‌ها در سوریه وارد میدان شده‌اند».
گزارش شده حمله شیمیایی تازه شامگاه شنبه در یکی از شهرک‌های اطراف دوما در شمال شرقی پایتخت سوریه در حالی رخ داد که حملات نیروهای دولتی سوریه به شورشیان جیش‌الاسلام در این منطقه همچنان ادامه دارد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود از قول گروه دفاع غیرنظامی سوریه موسوم به کلاه‌سفیدها که با شورشیان در ارتباطند یادآور شد که این گروه دست‌کم مرگ ۴۲ تن را بر اثر این حمله مستند کرده، اما نگرانی از مشکل تنفسی باعث شده جستجوی آنها ادامه نیابد.
آمریکا پیش از این در پاسخ به حمله شیمیایی در خان‌شیخون سوریه، در فروردین سال ۹۶ به یک پایگاه هوایی در خاک سوریه حمله موشکی کرد.
حمله شیمیایی در خان‌شیخون، نزدیک به صد کشته در پی داشت، و آمریکا پس از آن، ۵۹ موشک کروز به سمت پایگاه هوایی شعیرات در استان حمص سوریه پرتاب کرد.
بر اساس خبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا، رادیوفردا/ ف. دو. / پ .پ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر