کل نماهای صفحه

۱۶ فروردین ۱۳۹۵

افشای نقش مقام‌های حکومتی و سپاه در قاچاق دیپلماتیک مواد مخدرمروری برگذشته ها

افشای نقش مقام‌های حکومتی و سپاه در قاچاق

دیپلماتیک مواد مخدرمروری برگذشته ها

March 10, 2010
 

در سال ۲۰۰۸ حساب مشترکی در هنگ کنگ گشایش می‌یابد که همزمان میلیون‌ها دلار به حساب افراد زیر واریز می‌شود: رحیم صفوی، حسن یکتا، و محمد باقر خرازی. همچنین حساب مشابه دیگری نیز به نام محمد جواد لاریجانی گشوده می‌شود. از این حساب‌ها و حساب‌های مشابه دیگر همواره میلیون‌ها دلار ارز برای معاملات بین المللی جابجا می‌شود.
 
فرود یک فروند هواپیمای اختصاصی در تهران که حامل ۲۹ تن مواد مخدر بود و بدنبال آن آشفتگی حکومت در برابر گزارش ویژه هشتم بهمن ماه کارشناسان ایران سبز را رسما تایید کرد. آن گزارش از حضورگسترده سپاه پاسداران در قاچاق مواد مخدر به اروپا، آمریکا و شرق آسیا پرده برمی‌داشت و از درآمدهای میلیاردی نیروهای امنیتی حکایت داشت .

فرود هواپیمایی با ۲۹ تن مواد مخدر در فرودگاه امام

پس از فرود این هواپیما در تهران در حالی که رییس پلیس فرودگاه‌های کشور اعلام کرد که این محموله با مجوز وزارت بهداشت و درمان وارد شده و سابقه قبلی هم دارد، رئیس ‌پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی گفت: «تاکنون ورود محموله مواد مخدر برای تولید دارو به کشور بی‌سابقه بوده و پیش از این صرفا از کشفیات داخلی برای این امر استفاده می‌شده است.» از سوی دیگر، محمد نجار، وزیر کشور، نیز اعلام کرد که ایران بیش از ۹۰ درصد کشف قاچاق تریاک جهان را به خود اختصاص داده و حجم کشفیات تریاک چنان بالاست که شرکت‌های دارویی کشور نیازی به خرید تریاک ندارند. در پاسخ به وزیر کشور، معاون وزارت بهداشت و درمان گفت: «این مواد با مجوز قانونی وارد شده و پس از ساخت دارو به کشورهای دیگر از جمله به کشوری که موادمخدر از آن وارد شده، صادر می‌شود.»


این گفت‌های متناقض کارشناسان  را واداشت تا شبکه مافیایی قاچاق مواد مخدر نیروهای امنیتی که منجر به این رسوایی بزرگ شده را افشا می کند تا پرده دیگری از فساد و تباهی گسترده ریشه دار در استبداد حاکم را بر اندازد. به گزارش کارشناسان ...علاوه برشیوه های قاچاق مواد مخدر از افغانستان به اروپا و کانادا توسط سپاه پاسداران که در گزارش پیشین آمد، شبکه‌ای متشکل از چند بخش به هم پیوسته بانکی، حمل و نقل زمینی، هوایی، دریایی، و حقوقی توسط افراد سرشناس سیاسی و امنیتی کشورتشکیل شده تا چرخه این فعالیت در ظاهر غیر مرتبط اما در باطن کاملا سازمان یافته ایجاد کند.


در سال ۲۰۰۸ حساب مشترکی در هنگ کنگ گشایش می‌یابد که همزمان میلیون‌ها دلار به حساب افراد زیر واریز می‌شود:
رحیم صفوی، حسن یکتا، و محمد باقر خرازی. همچنین حساب مشابه دیگری نیز به نام محمد جواد لاریجانی گشوده می‌شود. از این حساب‌ها و حساب‌های مشابه دیگر همواره میلیون‌ها دلار ارز برای معاملات بین المللی جابجا می‌شود.


شیوه انتقال مواد مخدر از افغانستان به کشورهای دیگر

ابتدا محموله‌های عظیم مواد مخدری که از افغانستان و از مزارع تحت سیطره طالبان یکجا توسط سپاه خریداری می‌شود و در گزارش قبلی به تفصیل چگونگی تهیه آن شرح داده شد پس از انتقال به پاکستان و چین و هند و برخی دیگر از کشورهای شرق آسیا با دو شیوه هوایی و دریایی به بازارهای هدف منتقل می‌شود. به این منظور دو فروند هواپیمای اختصاصی اجاره و چهار فروند لنج غول پیکر و مجهز خریداری شده‌اند که فعالیت‌های مورد نظر را با هماهنگی سپاه پاسداران به انجام می‌رساند. لنج‌های مورد نظر که ارزش هر کدام از آنها ۱ میلیون و چهارصدهزار دلار است پس از خرید از سوی سپاه، به شرکتی در هنگ کنگ تحویل داده شد تا با هزینه ای کلان، بدنه آنها برای قاچاق گسترده مواد مخدر و عبور از دستگاههای امنیتی مواد یاب مجهز و امن گردد.


استفاده از هواپیما‌های اختصاصی و مصونیت سیاسی

از سوی دیگر هواپیماهای اجاره‌ای اختصاصی نیز با استفاده از مصونیت دیپلماتیک و تحت عنوان بسته‌های باندرول شده سیاسی، حمل و نقل بخش دیگری از این محموله‌ها را بر عهده داشته‌اند. این هواپیماها به کشورهای شرق اروپا در رفت و آمد بودند و با استفاده از رشوه‌های کلانی که می‌پرداختند تعدادی از ماموران امنیتی و گمرکی آن کشورها را به خدمت خود درآورده بودند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که هزینه گزاف اجاره این هواپیماها و خرید و تجهیز لنج‌ها از حساب مشترکی برداشت شده که در بالا به آن اشاره شد. همچنین شرکت حمل و نقل خریدار لنج‌ها و اجاره‌کننده هواپیما ها نیز به محسن رفیق دوست تعلق دارد و بخشی از سهام آن در اختیار حسین صفار هرندی است.


محموله‌های هوایی مواد مخدر به آلبانی، رومانی و بلغارستان انتقال می‌یابد و از آنجا در بسته‌های بسیار کوچک‌تر (حداکثر ۱۵۰ کیلویی) در کامیون جاسازی و سپس به غرب اروپا منتقل می‌شود.
 شرکت‌های حمل و نقل مستقر در آلبانی و رومانی و …. نیز در پیوستگی با زنجیره مافیایی حکومت ایران هستند که در مجموع ۳۰۰ دستگاه کامیون را به خدمت گرفته و برای پیشگیری از برخی مشکلات غیر مترقبه، مدیریت حقوقی فعالی را بکار گرفته‌اند که مسئولیت آن بر عهده فردی به نام عبدالله عراقی است. وی همچنین مسئولیت گردآوری درآمد معاملات مافیایی را بر عهده دارد تا پس از پراکندن آن در حساب‌های مختلف و عبور از مراحل پولشویی، آن مبالغ را به صاحبان درآمد ( که در میان آنها اسامی کسانی مانند محمد سعیدی، جزایری ، عادل و خرازی دیده می‌شود ) بازگرداند.


چگونگی فرود اجباری هواپیما در فرودگاه امام و لو رفتن

محموله ۲۹ تنی آن

لو رفتن هواپیمای حامل ۲۹ تن مواد مخدر نیز به دلیل همکاری یکی از افراد مطلع این باند با نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان بود که بخاطر پاره‌ای اختلافات مالی با سپاه پاسداران، شیوه قاچاق دیپلماتیک تریاک به اروپا را نیز افشاء کرد. آن هنگام بود که دولت هند به درخواست آمریکا، زمان و مکان پرواز این هواپیما را اعلام کرد. البته همانگونه که در گزارش ماه گذشته کارشناسان ایران سبز اشاره شده بود آمریکایی‌ها دقیقا بر خرید ۹۰ % تریاک مزارع طالبان توسط سپاه آگاهی داشتند اما لازم بود تا شیوه‌های آنان برای قاچاق گسترده را کشف کنند.


پس از پرواز این هواپیما از هند و عبور از فراز پاکستان، آمریکایی‌ها با استفاده از شیوه‌های الکترونیکی سیستم رادارهواپیما را از کار انداخته تا امکان رسیدن به آلبانی را نداشته باشد که این هواپیما به اجبار در تهران به زمین می‌نشیند. از آنجا که پروژه قاچاق مواد مخدر توسط سپاه پاسداران موضوعی سری و غیر قابل توجیه به شمار می‌آمد ، فرود غیر مترقبه این هواپیما و عدم امکان هماهنگی بین رده‌های مختلف باعث بروز تناقض‌گویی‌های فراوان بخش‌های مختلف حکومتی و به بار آمدن افتضاح بزرگ سیاسی و امنیتی برای حکومت شد. همزمان دولت آمریکا نیز از طریق سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع این کشور به حکومت ایران اعلام کرد این هواپیما حق پرواز در فضاهای بیرون از خاک ایران را نخواهد داشت. بعلاوه آنها خواستار پاسخ قانع کننده‌ای از سوی دولت ایران شدند.


اینترپل و بازرسی دفاتر هنگ‌ کنگ و توقیف چهار فروند لنج

از سوی دیگر، نیروهای وابسته به پلیس اینترپل با هماهنگی دولت چین به دفاتر مرتبط با این عملیات قاچاق در هنگ کنگ وارد می‌شوند و اسناد و مدارک حساب های بانکی و …. آنان را بازرسی می‌کنند. این اسناد نشان دهنده مالکیت ایرانی شرکت‌ها و وابستگی آنها به مقام‌های ارشد سیاسی و امنیتی و نیز بنیادهای زیر مجموعه دفتر رهبری است. پلیس اینترپل همچنین به محل استقرار ۴ فروند لنج مجهز و بزرگ متعلق به شرکت های امنیتی ایرانی رفته و با توقیف و بازرسی آنها موفق شدند حجم عظیمی از مواد مخدر را کشف کنند که از نظر کیفیت و نوع دقیقا مشابه محموله‌ای بود که در هواپیما حمل می‌شد و نمونه‌ای از آن توسط همان عامل لو دهنده به نیروهای آمریکایی ارائه شده بود. جالب توجه اینکه لنج های بارگیری شده عازم مقصدهایی در استرالیا و نیوزیلند بودند و نشان می‌داد که مافیای مواد مخدر سپاه به عنوان یکی از فعال‌ترین باندهای قاچاق با سرعت در حال حذف باندهای بین المللی مواد مخدر در دیگر مناطق جهان است.


به عقیده کارشناسان، مافیای قاچاق مواد مخدر دولتی ایران در سال گذشته ۴ میلیارد دلار درآمد داشت که می‌توانست در صورت ادامه این روند، به درآمدی معادل ۲۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ دست یابد اما کشف و توقیف بخشی از شبکه‌های حمل و نقل دریایی و هوایی این شبکه ضربه بزرگی را به آنان وارد ساخته است و احتمالا چنین درآمدی در این سال نصیب آن‌ها نخواهد شد.


لینک زیر:جزئیات تازه ای از قاچاق گسترده مواد مخدر به اروپا توسط سپاه پاسداران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر