کل نماهای صفحه

۱۶ فروردین ۱۳۹۵

اسناد پاناما: «پول‌شویی عظیم» جزئیات بیشتر از افرادی که نامشان در این اسناد برده شده‌است

جاسناد پاناما: «پول‌شویی عظیم» زئیات بیشتر از افرادی که نامشان در این اسناد برده شده‌است


کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی (ICIJ) اعلام کرده «اسناد پاناما» شامل اطلاعات مالی ۲۱۴ هزار و ۴۸۸ شرکت و ۱۴ هزار و ۱۵۳ موکل شرکت حقوقی پانامایی «موساک فونسکا» است.

این گروه غیرانتفاعی افزوده به زودی فهرست کامل شرکت‌ها و افراد مرتبط با این پرونده را منتشر می‌کند.

بر اساس این اسناد، خانواده شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، پدر دیوید کامرون، نخست وزیر فعلی بریتانیا و زیگموندور گونلاگسون، نخست وزیر ایسلند هنگام بحران اقتصادی جهانی در بانک‌های پاناما به صورت مخفیانه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

«اسناد پاناما» همچنین ابعاد تازه‌ای از پرونده فساد مالی در فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) را روشن می‌کند.

بخشی از اسناد منتشرشده تأیید می‌کند که خوان پدرو دامیانی، عضو کمیته اخلاق فیفا با سه مردی که به اتهام داد و ستد غیرقانونی با آنها تحت تعقیب قرار داشت، معامله داشته‌است.

بر اساس این اوراق، یک شرکت پوششی پانامایی نیز به اختفای میلیون‌ها دلار حاصل از سرقت شمش طلا در بریتانیا کمک کرده‌است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم روز دوشنبه ۱۶ فروردین گزارش کرده که فعالیت مالی بیش از ۸۰۰ نفر از ثروتمندان استرالیایی به دلیل ارتباط احتمالی با این اسناد منتشرشده و از سوی اداره مالیات این کشور در دست بررسی قرار گرفته‌است.

آمیتا باچان، ستاره سینمای بالیوود و جکی چان، ستاره هنگ‌کنگی نیز در میان افراد مشهور دنیای سرگرمی از جمله چهره‌هایی هستند که اسنادی از فرار مالیاتی آنها منتشر شده‌است.

آن‌طور که «اسناد پاناما» مدعی شده‌اند آمیتا باچان هندی، مدیر دست‌کم چهار شرکت حمل و نقل است که ۲۳ سال پیش از این به منظور فرار مالیاتی ثبت و راه‌اندازی شده‌اند.

روزنامه هندی اکسپرس نوشته سرمایه مجاز این شرکت‌ها بین پنج تا پنجاه هزار دلار است، اما میزان تجارت آنها در حوزه حمل و نقل میلیون‌ها دلار بوده‌است.

به نوشته این گزارش‌ها، آیشواریا رای، عروس آمیتا باچان که سهامدار و مدیر یکی از شرکت‌های ثبت‌شده پول‌شویی بوده نیز به همراه اعضای خانواده‌اش با سوءاستفاده از پناهگاه‌های مالیاتی، فرار مالیاتی داشته‌است.

این اسناد با اشاره به نام ۵۰۰ فرد هندی از جمله غول‌های املاک و مستغلات این کشور که در فهرست شرکت «موساک فونسکا» قرار دارند، شرایط دهلی از نظر فرار مالیاتی و پول‌شویی را ویژه کرده‌است.

جکی چان، ستاره دنیای سینمای هنک‌گنگ نیز دست‌کم شش شرکت به نمایندگی شرکت فونسکا داشته که البته ممکن است برای تجارت مشروع و نه فرار مالیاتی ثبت شده باشند.

خانواده نواز شریف، نخست وزیر پاکستان نیز که نام آنها در فهرست اسناد منتشرشده قرار دارد، از مالکیت خود بر پناهگاه‌های مالیاتی دفاع کرده‌اند.

از چهار فرزند آقای شریف، به نام سه تن از آنها در این اسناد اشاره شده است؛ دخترش مریم که به عنوان ادامه‌دهنده راه پدرش در سیاست از وی نام برده می‌شود و پسرانش حسن و حسین که شرکت‌های ثبت‌شده آنها در لندن با پناهگاه‌های مالیاتی پانامایی مرتبط بوده‌اند.
فردا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر