وزیر امور خارجه پادشاهی عربی سعودی در گفتگویی ویژه با "العربیه" با تاکید بر نقش محوری ترکیه در منطقه گفت: با ناکام کردن کودتا، ترکیه توانست مرحله حساسی را پشت سر بگذارد.
الجبیر ضمن اشاره به پیوندهای دیرین و استراتژیک، رابطه شورای همکاری کشورهای عربی خلیج و اتحادیه اروپا، درباره "برکسیت"، یا همان خروج بریطانیا از اتحادیه اروپا، گفت: این یک موضوع اروپایی است و به کشورهای شورای همکاری خلیج، ارتباطی ندارد.
او درباره سوریه نیز گفت: تلاش می‌کنیم در یک فرایند مسالمت‌آمیز برای بحران سوریه، نظام جدیدی که بشار اسد نقشی در آن نداشته باشد، ایجاد شود. وی با اشاره به تلاش‌ها برای از بین بردن داعش، افزود: پادشاهی سعودی، اولین کشوری بود که پیشنهاد ایجاد یک ائتلاف ضد داعش را مطرح کرد.
وزیر امور خارجه پادشاهی سعودی، ادامه داد: با وجود اختلاف‌های تاکتیکی بین سعودی و ایالات متحده درباره بحران سوریه، این دو کشور در تقابل با هم نیستند. این بشار اسد که که روند مذاکرات صلح را مختل کرده و با رد راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز، راه‌حل نظامی را بر سوری‌ها تحمیل می‌کند.
وی درباره عراق گفت: این کشور از بحران شدیدی ناشی از تروریسم، دخالت‌های ایران، فرقه‌گرایی و مشکلات اقتصادی رنج می‌برد. پیشبرد اصلاحاتی که در سال 2014 روی آنها توافق شد، می‌تواند به وحدت عراق کمک کند. برای مبارزه با تروریسم در عراق، نیاز به هماهنگی بین‌المللی و تبادل اطلاعات برای جلوگیری از عملیات جنایت‌کارانه است.
اوافزود: کماکان زمینه‌های مناسبی برای رشد تروریسم در عراق و سوریه وجود دارد و درباره داعش، اگر بخواهیم این سازمان تروریستی را از بین ببریم، باید بشار اسد را کنار بگذاریم.
عادل الجبیر درباره یمن نیز، گفت: مشارکت طرف‌های یمنی درگیر، در مذاکرات به نفع یمن است.
الجبیر افزود: فرقه‌گرایی با آمدن خمینی در سال 1979، به منطقه آمد. ایران "حزب‌الله" را به عنوان اولین سازمان تروریستی فرقه‌گرا در منطقه به وجود آورد.
او ادامه داد: از زمان برآمدن انقلاب ایران، پادشاهی سعودی هیچ کنش ستیزه‌جویانه بر علیه ایران نداشته است و این در حالی است که ایران به اعمال خصمانه برعلیه سعودی و دیگر کشورهای خلیج عربی روی آورد.
عادل الجبیر گفت: ایران باید با تغییر سیاست‌هایش، روشی مناسب براساس قوانین بین‌المللی و اصول حسن همجواری در پیش گیرد.
او در پایان گفت: از زمان روی کار آمدن حسن روحانی، سیاست‌های میانه‌رویی از او ندیده‌ایم و به جای آن، مجموعه‌ای از کنش‌های خصمانه بر ضد صورت گرفته است.