مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق، پنجشنبه 6 سپتامبر، برای پارلمان جدید این کشور، ضرب الاجلی تا یکشنبه آینده به منظور تشکیل جلسه‌ای استثایی تعیین کرد.
صدر در نطقی ضبط شده گفت: «از مجلس نمایندگان می‌خواهم حد اکثر تا یکشنبه آینده، تشکیل جلسه دهد».
او تهدید کرد: «اگر جلسه مجلس نمایندگان برگزار نشود، موضع قاطعی خواهیم داشت که به فکرد هیچ کس تصورش را هم نمی‌تواند بکند».
او تاکید کرد: «به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد، کسی که هشدار داد معذور است».
شایان ذکر است که ائتلاف مورد حمایت صدر (سائرون) در صدر فهرست‌های راه یافته به پارلمان عراق قرار دارد.
در جلسه افتتاحیه پارلمان که دوشنبه برگزار شد، فراکسیونی با نام «اصلاح و سازندگی» با محوریت ائتلاف «سائرون» خود را به عنوان فراکسیون بزرگتر پارلمان معرفی کرد که مسئولیت تشکیل دولت را بر عهده می‌گیرد.
ما ائتلاف «الفتح» متشکل از گروه‌های حشد الشعبی مورد حمایت ایران و ائتلاف دولت «دولت قانون» به رهبری نوری المالکی نخست‌وزیر پیشین عراق می‌گویند که خود فراکسیون بزرگتر را تشکیل داده‌اند. پرونده این اختلاف را رئیس سنی پارلمان به دادگاه فدرال محول کرد.
صدر در نطق ضبط شده خود با اشاره به ناآرامی‌های بصره گفت: «چنانچه موضوع بصره حل نشود، همه مسئولان باید کناره‌گیری کنند».
او ادامه داد: «برخی مسئولان در بصره مشغول فراکسیون بزرگتر هستند». او یادآور شد که استان بصره، بدون آب، برق و خدمات مانده است.
صدر از همه استان‌ها خواست کمپینی برای کمک به مردم بصره راه‌اندازی کنند.
او همچنین بر ضرورت حمایت از سازمان‌های رسمی در بصره تاکید کرد و از کشورهای همسایه خواست برای حل مشکل آب بصره، یاری رسانند.
استان بصره از حدود یک هفته پیش شاهد تظاهرات اعتراض‌آمیز گسترده‌ای است که در به خشونت و تخریب برخی از سازمان‌های رسمی منجر شد. آن‌گونه که وزارت بهداشت عراق اعلام کرده، در جریان رویدادهای اخیر بصره دستکم 7 تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.