دیدبان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که هواپیماهای نظامی روسیه، سه‌شنبه 4 سپتامبر، حملات هوایی به استان ادلب سوریه را که تحت کنترل مخالفان قرار دارد، پس از توقفی 22 روزه، از سر گرفتند.
از سرگیری حملات، ساعاتی پس از آن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا به بشار اسد رئیس‌نظام سوریه و دو هم‌پیمانش روسیه و ایران، نسبت به «حمله بی‌پروا» به استان ادلب که در کنترل مخالفان قرار دارد، هشدار داد و گفت «ممکن است هزارن تن کشته شوند».
پیش از این سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفته بود نمی‌توان تا آینده‌ای نا معلوم، استان ادلب را به حال کنونی‌اش رها کرد. او همچنین بر ضرورت تفاوت قائل شدن میان گروه‌های اپوزیسیون میانه‌رو و تروریست‌ها، تاکید کرد.
در همین حال محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، بر ضرورت پاکسازی ادلب از کسانی که «گروه‌های تروریست» نامید، تاکید کرد. این سخنان ظریف در سفر ناگهانی‌اش به دمشق پایتخت سوریه مطرح شد که طی آن با بشار اسد دیدار کرد.
در مقابل، آلمان و فرانسه، نسبت به پیامدهای عملیات نظامی احتمالی نظام سوریه در ادلب هشدار دادند و آن را «فاجعه‌بار» توصیف کردند. هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان در این باره گفت که مایل است «مانع وقوع فاجعه انسانی در ادلب» شود. او تاکید کرد که این موضوع را در جریان سفرش به ترکیه در روزهای 5 و 6 سپتامبر جاری، به بحث خواهد گذاشت.
از سویی وزارت امور خارجه فرانسه هم در بیانیه‌ای، نسبت به «عملیات تهاجمی گسترده احتمالی نیروهای نظام سوریه و متحدانش در منطقه کم تنش در ادلب» ابراز نگرانی کرد. وزارت امور خارجه فرانسه افزود که چنین عملیاتی می‌تواند «پیامدهای فاجعه‌بار» از جمله «فاجعه انسانی و فاجعه موج بزرگ آوارگی» به همراه داشته باشد.