کل نماهای صفحه

۱۶ شهریور ۱۳۹۷

ایران خواستار مجازات سریع عاملان آتش زدن کنسولگری این کشور در بصره شد

ایران خواستار مجازات سریع عاملان آتش زدن کنسولگری این کشور در بصره شد
دبی-العربیه.نت
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن محکوم کردن حمله تظاهرکنندگان عراقی به سرکنسولگری این کشور در بصره، «مسئولیت خطیر» دولت عراق در حفاظت از اماکن دیپلماتیک را یادآور و «خواهان اشد مجازات عاملان» این حادثه شد.
به گزارش خبرگزرای رسمی ایران «ایرنا» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه ایران، «بهرام قاسمی» جمعه شب در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص حمله به سرکنسولگری جمهوری اسلامی در بصره اظهار داشت: «متاسفانه این خبر صحت دارد».
او ضمن «تهاجم وحشیانه» توصیف کردن آتش زدن کنسولگری کشورش افزود که «خسارات مالی زیادی به بار آورد و البته بر اساس تمهیدات اندیشیده شده قبلی و تهدیدات انجام شده از روز قبل، خوشبختانه تاکنون خبری از آسیب دیدن کارکنان این مکان دیپلماتیک دریافت نکردیم.»
قاسمی ضمن محکوم کردن این اقدام آن را «خلاف موازین» دانست و با «یادآوری مسئولیت خطیر دولت عراق در حفاظت از اماکن دیپلماتیک»، همچنین نسبت به «دست های آشکار و پنهانی که در صدد تخریب روابط دوستانه دولت و ملت ایران و عراق هستند» هشدار داد.
او از دولت عراق «مصرا خواست هر چه سریع تر نسبت به شناسایی، دستگیری و مجازات آمران و عاملان» اقدام نمایند.‌
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه تاکید کرد: «با توجه به اطلاع و هشدار قبلی به مقامات دولت عراق، بدیهی است مسئولیت هرگونه اهمال و تعلل امنیتی بر عهده دولت عراق بوده و انتظار داریم در شناسایی و اشد مجازات مهاجمین تعجیل نمایند.‌»
شامگاه جمعه، تظاهرکنندگان  در بصره واقع در جنوب عراق، کنسولگری ایران را در این شهر به اشغال خود درآورده و آن را آتش زدند.
مقامات کنسولی ایران در بصره آتش زدن و تخریب ساختمان کنسولگری ایران در بصره را مورد تایید قرار دادند.
به گزارش خبرنگار عکاس فرانس پرس که در مکان حضور داشت، هزاران تظاهرکننده در برابر مقر کنسولگری ایران تجمع کردند و سپس صدها نفر از آنان وارد ساختمان شده آن را به آتش کشیدند.
به گزارش کانال الحدث ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد شعله‌های آتش از ساختمان کنسولگری ایران در بصره زبانه می‌کشد.
پیشتر مردم معترض پس از سوزاندن مقر احزاب و سازمان‌های نزدیک به ایران در این شهر، شامگاه پنج‌شنبه 6 سپتامبر 2018 در مقابل کنسولگری ایران در این شهر، شعار «بصره آزاده است، ایران برو بیرون» سر داده و به آنچه دخالت‌های تهران در امور داخلی عراق دانستند، اعتراض کردند.
تظاهرکنندگان عراقی جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های متحد با تهران را مسئول وضع نابسامان کنونی در کشور خود می‌دانند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر