کل نماهای صفحه

۱۱ شهریور ۱۳۹۷

تاسيسات موشكي جديد ايران در «دره جهنم» سوريه

تاسيسات موشكي جديد ايران در «دره جهنم» سوريه
دبی.العربیه نت فارسی
تصاویر ماهواره‌ای جديد نشان داده‌اند که ایران پایگاه‌های موشکی جدیدی را در سوریه در «وادی جهنم» يا «دره جهنم» در منطقه بانياس، غرب این کشور تاسيس كرده است.
تصاویری که توسط عكسهای ماهواره‌اى بين‌المللى «Image Sat International» ضمن یک گزارش مفصل ارائه شده ، نشان می‌دهد که اين تاسیسات برای تولید و جمع آوری انواع مختلف موشک‌های مشابه مواضع پایگاه‌های نظامی پارچین و خجیر در ایران طراحی شده است.
بنا به این گزارش، احتمال دارد که عناصر ایرانی هم مسئول برنامه‌ریزی و ساخت این تاسیسات باشند که در مراحل پایانی است و به طور تخمینی این ساخت و ساز در ماه‌های اول سال 2019 تکمیل خواهد شد.
پایگاه دیگری نیز شامل خط تولید موشک زمین به زمین در داخل یک پایگاه نظامی قدیمی سوری در منطقه «مصیاف» در شمال غربی کشور تاسيس شده است. این پایگاه در 7 سپتامبر 2017 توسط نیروی هوایی اسرائیل مورد حمله قرار گرفته بود.
دو پایگاه «وادی جهنم» و «مصیاف» در محدوده عملیات سیستم‌های موشکی S-400 روسیه قرار دارد و اين امر باعث شده که از بمباران مستقيم جنگنده های اسرائیلی در امان باشند.
این گزارش افزوده که ایران پس از آنکه رژیم سوریه برخی از زیرساخت های استراتژیک خود به شمال کشور پس از تحولات انقلاب سوریه، انتقال داده این سایت های استراتژیک را برای تاسیسات موشکی انتخاب کرده است.
این گزارش به سفر اخیر وزیر دفاع ایران امیر حاتمی به سوریه و دیدار وی با مقامات سپاه پاسداران در این کشور و اظهارات حاتمی در 26 آگوست مبنی بر کمک به سوریه برای گسترش توانایی های نظامی این کشور اشاره کرده است.
این گزارش تأکید کرده که طبق اعلام حاتمی همچنین تصاویر ماهواره ای، به وضوح استراتژی ایران برای بازسازی زیرساخت های نظامی رژیم سوریه، به ویژه در زمینه تولید و توسعه موشک های زمین به زمین آشکار شده است.
در ماه های اخیر، اسرائیل چندین حمله هوایی علیه تاسیسات مختلف در سوریه انجام داده است که اغلب آنها زیرساخت های موشکی را هدف قرار داده بود. اما یکی از این حمله ها دکتر عزیز اسبر، که مدیریت پروژه توسعه سیستم موشکی سوریه را بر عهده داشت ، هدف قرار گرفت.
اسبر رئیس بخش 4 مرکز مطالعات و تحقیقات سوریه بود و روابط نزدیک و طولانی با ایران و حزب الله داشت.
با توجه به وی نقش مهم اسبر در روابط نظامی با ایران احتمال آن می رود که وی در ساخت و ساز پایگاههای مصیاف و دره جهنم، و آماده سازی آنها برای تاسیسات موشکی ایران در این منطقه نقش اساسی ایفا کرده باشد.
این گزارش تایید می کند که ایران فعالیت خود در سوریه را ضمن نقض آشکار قطعنامه های بین المللی ادامه می دهد، و ممکن است فن آوری موشکی خود در سوریه را به گروه"حزب الله" لبنان انتقال دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر