کل نماهای صفحه

۲۴ شهریور ۱۳۹۷

بریتانیا حمله موشکی ایران به احزاب کرد ایرانی در عراق را به شدت محکوم کرد

بریتانیا حمله موشکی ایران به احزاب کرد ایرانی در عراق را به شدت محکوم کرد



دبی.العربیه نت فارسی
دولت بریتانیا حمله موشکی اخیر ایران به مقرهای احزاب کرد، مستقر در حومه شهر کوی‌سنجق در اقلیم کردستان عراق را که منجر به کشته شدن دست کم 17 تن شده را با «شدیدترین عبارت‌ها» محکوم کرد.
موضع بریتانیا در محکومیت حمله موشکی ایران به مقرهای احزاب اپوزسیون کرد ایرانی پس از آن صورت می‌گیرد که ایالات متحده آمریکا پیش از این تاکید کرده بود که این موشک‌ها از داخل خاک ایران به سوی مقرهای حزب دمکرات کردستان (حدک) و حزب دمکرات کردستان ایران (حدکا) در شمال عراق پرتاب شده است.
شایان ذکر است که روز شنبه 9 سپتامبر، سپاه پاسداران ایران مقر حزب دمکرات کردستان (حدک) را هنگام برگزاری جلسه شورای مرکزی، هدف حملات موشکی قرار دارد. در این حمله دستکم 14 تن از اعضای حزب از جمله تعدادی از اعضای شورای مرکزی کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.
پس از آن برخی مقام‌های ایرانی اقدام به تهدید احزاب کُرد اپوزیسیون کردند؛ از جمله محمد حسین باقری رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران که از اقلیم کردستان خواست اعضای احزاب اپوزیسیون کُرد را تحویل دهند.
سخنگوی دولت بریتانیا همچنین در شدیدترین عبارت‌ها اعمال هر گونه خشونت علیه مقر و هیأت‌های دیپلماتیک، از جمله نمایندگی‌های دیپلماتیک ایالات متحده آمریکا، آنطوری که طی این روزها در بصره و بغداد مشاهده شده را «نامناسب و خطرناک» توصیف کرده به شدت محکوم کرد.
سخنگوی دولت بریتانیا در این بیانیه ضمن اعلام حمایت کشورش از مواضع دولت عراق، حکومت محلی اقلیم کردستان و برنامه یونامی سازمان ملل متحد از تمامی طرف‌های درگیر خواست تا ضمن حفظ خویشتن‌داری به تمامیت ارضی و حاکمیت عراق احترام بگذارند.
از طرفی کاخ سفید نیز گروه‌های شبه نظامی مرتبط با ایران در عراق را متهم ساخت که اخیرا به شهروندان آمریکایی در بصره و مجتمع سفارت آمریکا در بغداد آسیب رسانده‌اند.
دولت قطر پیش از این طی معامله‌ای ظاهرا «برای آزادی 9 تن از اعضای خاندان حاکم در دوحه و 16 تن دیگر از اتباع این کشور که هنگام شکار در جنوب عراق ربوده شده بودند»، دست کم مبلغ 275 میلیون دلار را به گروه شبه‌نظامی کتائب حزب الله و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی از جمله سپاه پاسداران ایران تقدیم کرده است.
هم اکنون تمامی این گروه‌های شبه‌نظامی عراقی شیعه که قویا مورد حمایت ایران هستند در دولت عراق ادغام شده و بخش‌هایی از آن را تشکیل می‌دهند.
بر اساس گزارش‌ها، 3 گروه‌ از این شبه‌نظامیان که بسیار قدرتمند و از حمایت ایران هستند، یعنی عصائب اهل حق، سازمان بدر و کتائب حزب الله، پیش از این از سوی ایالات متحده آمریکا در لیست سازمان‌های «تروریستی» درج شده‌اند.
این گروه‌های شبه نظامی شیعه عراقی مورد حمایت ایران، بارها به منافع آمریکا در عراق حمله کرده و آسیب رسانده‌اند.
کاخ سفید نیز روز دوشنبه اعلام کرد که مایکل پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در تماسی با نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر دولت محلی کردستان عراق موشک باران منطقه توسط ایران را محکوم کرده آن را تلاشی برای تهدیدورزی و بی ثبات کردن نزدیک‌ترین همسایه از سوی تهران توصیف کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر