کل نماهای صفحه

۲۹ شهریور ۱۴۰۲

قاضی عموزاد برای زنان زندانی پس از شورش در زندان قرچک ورامین پرونده سازی می کند

 قاضی عموزاد برای زنان زندانی پس از شورش در زندان قرچک ورامین پرونده سازی می کند

قاضی عموزاد پس از شورش در زندان قرچک ورامین، با مستقر شدن در زندان برای زنان زندانی پرونده سازی می کند.

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، روزچهارشنبه ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۲، پس از شورش در زندان قرچک ورامین، مدت دو روز است که قاضی عموزاد در این زندان مستقر شده و برای زنان زندان قرچک ورامین پرونده سازی کرده و قرار صادر می کند.

روز شنبه ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۲، در سالگرد قیام سراسری ۱۴۰۱ و قتل مهسا امینی، زنان زندانی در زندان قرچک ورامین شورش کردند. آنها برخی وسایل را آتش زده و اقدام به اعتراض کردند. تعداد زیادی نیروی امنیتی برای سرکوب زنان زندانی به زندان قرچک ورامین اعزام شدند.

ماموران گارد زندان به زنان زندانی با گلوله ساچمه ای شلیک کرده و دستکم ۲۰ زندانی زخمی شدند. در حالی که زنان زندانی در محاصره آتش قرار داشتند، به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. به طوری که مردم بیرون از زندان صدای ناله زنان را می شنیدند.

به گزارش منبع مطلع، پس از مهار آتش سوزی، فضای زندان امنیتی است. زنان زندانی را تحت فشار قرار داده حتی آنها را از غذا، آب جوش و داروی مورد نیاز محروم کردند.
برای بسیاری از زندانیان پرونده سازی کرده اند. این پرونده سازی ها تحت نظر محمدرضا عموزاد، قاضی شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران انجام می گیرد. او طی دو روزی که پس از شورش در زندان قرچک مستقر شده، برای زندانیان قرار صادر می کند.

این منبع همچنین می افزاید: «تاکنون۳۶۰ نفر از زنان بازداشت شده در اعتراضات روز ۲۵ شهریور را به زندان قرچک ورامین برده اند.»

زندان زنان شهرری معروف به زندان قرچک ورامین در اوایل دهه ۵۰ ساخته شد و یکسری محکومین جرایم مختلف در آنجا نگهداری می شد. پس از انقلاب ضدسلطنتی در سال ۱۳۵۷ زندانیان این زندان نیز متواری و این زندان برای مدتی تعطیل می شود، اما از سال ۱۳۸۱ پس از یک بازسازی اساسی به محل نگهداری معتادان پرخطر تبدیل شد.

زندان قرچک ورامین در بیابان‌های حوالی شرق تهران در ابتدای جاده شهرری به سمت قرچک واقع شده است. این زندان در سال ۱۳۸۹ افتتاح شد وزیر نظر سازمان زندان‌‌های قوه قضاییه اداره می‌شود و در خرداد ماه سال ۹۰ به طور رسمی به زندان زنان تبدیل و مورد بهره برداری قرار گرفت.

زندان قرچک در سال ۱۳۹۰ بازسازی و به «زندان زنان شهرستان ری» تغییر نام داد. این زندان هم اکنون بیش از یک هزار و پانصد تا ۲ هزار زندانی زن از سراسر استان تهران را در خود جای داده است، در حالی که ظرفیت واقعی آن ۵۰۰ نفر می‌باشد.

درباره قاضی عموزاد بیشتر بدانید

محمدرضا عموزاد خلیلی ، قاضی جوان گلستانی است که در سال ۹۷ بعنوان یکی از پنج قاضی برتر در زمینه مجازاتهای جایگزین حبس در قضاییه ولایت فقیه انتخاب و معرفی شد. او پس از کنار گذاشته شدن مقیسه ای (از قضات زمان قتل عام)، جانشین او شد.

او یکی از صادرکنندگان محکومیت های سنگین برای بازداشت شدگان تظاهرات ۹۸ شناخته می شود. او همچنین با تعیین وثیقه های سنگین باعث خودکشی دستکم یکی از بازداشت شدگان شد.

نمونه‌هایی از احکام ضدانسانی جایگزین این قاضی که بیشتر برای شکنجه روحی – روانی متهمین بکار گرفته می‌شود، از این قرار است:

حکم برای یک جوان راننده بدون گواهینامه: ۳۰۰ ساعت خدمت رسانی در مسجد جامع شهر به نمازگزاران

حکم برای بی احتیاطی در رانندگی: خریداری ۵۰ جلد از کتاب «آفتاب در حجاب» و توزیع آنها به همسران پاسداران کشته شده در سوریه

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر