کل نماهای صفحه

۲۹ شهریور ۱۴۰۲

قیام سراسری ۱۴۰۱- لرزه سرنگونی بر دیکتاتوری ولایت فقیه قسمت چهارم- درس های قیام سراسری ۱۴۰۱

 قیام سراسری ۱۴۰۱- لرزه سرنگونی بر دیکتاتوری ولایت فقیه قسمت چهارم- درس های قیام سراسری ۱۴۰۱

فصل چهارم ( پایانی ) – درس‌های قیام سراسری ۱۴۰۱

با گذشت یکسال از قیام سراسری مردم ایران در سال ۱۴۰۱ در فصل پایانی این سلسله مقالات، ضروریست که نگاهی به تجارب و درس‌های آن داشته باشیم تا بتوانیم با بهره گیری از آنچه پشت سر گذاشتیم، برای آنچه در پیش رو داریم، آمادگی کسب کنیم.

گستردگی قیام در نقاط متعدد شهرهای مختلف، در قیام سراسری ۱۴۰۱ تجربه بسیار مثبتی بود که استمرار اعتراضات را تا ماهها تضمین کرد. در مقابله با چنین گستردگی بود که خامنه ای به روش سرکوب محله محور روی آورد.
خامنه ایی از هر جرقه احتمالی بر بشکه باروت آماده انفجار اعتراضات اجتماعی وحشت دارد، از اینرو به شدت کنترل می‌کند که موجبات جرقه خوردن این بشکه باروت، ایجاد نشود.

ایران – بشکه باروت آماده انفجار

۱ – ظرفیت انفجاری جامعه

در قیام سراسری ۱۴۰۱ بار دیگر به قوی ترین شکل ممکن ثابت شد که اعتراضات موجود در ایران، همانند بشکه باروتی به وسعت کل کشور، هر لحظه آماده انفجار است و از هر جرقه ای میتواند حریقی به ابعاد قیام ۱۴۰۱ بلند شود.
این ظرفیت انفجاری محصول ۴ دهه سرکوب و کشتار، فقر و گرانی و فلاکتی است که این نظام بر مردم ایران تحمیل کرده است که این نظام به هیچ وجه قادر به از بین بردن زمینه‌ها و علل پدیدآورنده این ظرفیت نیست .

اَبُر بحرانهای اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و سیاسی که یک شبه بوجود نیامده و یک شبه نیز از بین نخواهد رفت. این بحرانهای بزرگ که خامنه ای و کل حاکمیتش با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، محصول بیش از ۴۰ سال چپاول، اعدام، نادیده گرفتن مردم در سرنوشت خودشان و حذف نخبگان دلسوز جامعه است.

بنابراین نتیجه می گیریم که:

اول – باید همواره برای انفجار بشکه باروت نارضایتی های جامعه آماده بود که در هر زمان و مکانی، احتمال وقوع آن هست. بنابراین باید آن را استمرار و گسترش داد.

دوم – در هر مکان و در هر زمانی در صورت مواجه شدن با هر فرصتی برای آغاز قیام، باید با شعارهای اصلی قیام یعنی «مرگ بر خامنه‌ای» ، «قسم به خون یاران ایستاده ایم تا پایان» و «مرگ بر اصل ولایت فقیه» پا به میدان نهاد و سایرین را نیز به حضور فعال و اثرگذار، دعوت نمود.

سوم – باید مراقب باشیم که این ظرفیت عظیم انفجاری تنها به یک موضوع مشخص مثل حجاب اجباری یا مثلا گرانی سوخت یا حتی به فقر و فلاکت اقتصادی و … محدود نگردد. خواست اصلی مردم ایران که همواره اصل نظام را نشانه میروند، نابودی کامل دیکتاتوری با همه نهادها و ارگانهای آن و برقراری آزادی و دمکراسی (حاکمیت مردم)‌ و عدالت اجتماعی در ایران است. خواسته های دیگر همگی در چارچوب این خواست اصلی قابل اجرا هستند.

۲ – هماهنگی

جنایت کاران خامنه ای که همه امکانات و دارایی های مردم ایران در خدمت آنها قرار دارد بعنوان دشمنان مردم ایران برای سرکوب قیام کاملا هماهنگ عمل می کنند . طرح و برنامه مشخصی می ریزند و با ارتباطات فعال و سلسله مراتب فرماندهی که دارند به سرعت هر کجا که نیاز باشد نیروی سرکوبگر کسیل می کنند و همگی آنها تا دندان مسلح و مجهز می باشند.

در نتیجه در صفوف مردم و قیام کنندگان نیز باید چنین هماهنگی و همنوایی و برنامه ریزی وجود داشته باشد اگر نه محکوم به شکست است. قطعا لازمه چنین هماهنگی ارتباطات وسیع و تضمین شده است که با وجود تلفن همراه و گسترش اینترنت ماهواره ای تحقق آن کاملا ممکن است. مثلا اگر عوامل نظام به دانشگاه شریف لشگرکشی کردند باید در همان زمان، اعتراض را در دانشگاه های دیگر آغاز کرد.

یا مثلا اگر در میدان انقلاب معترضین با نیروهای سرکوبگر درگیر هستند، باید در میدان ولیعصر تجمع کرد و نیروی سرکوبگر را شقه نمود.
پس هماهنگی بعنوان یک ضرورت جدی، لازمه موفقیت است

۳ – گستردگی (تعدد نقاط)

برای استمرار قیام در روزها و مراحل اولیه، پراکندگی نقاط به تعداد بالا در هر شهر و استانی لازم و بسیار موثر است. زیرا سرکوب قیام را برای نیروی سرکوبگر، پیچیده و سخت می کند. کما اینکه قیام سراسری ۱۴۰۱ بدلیل داشتن همین ویژگی توانست مدت زمان زیادی در قیاس با قیام های قبلی ادامه پیدا کند.

در برابر شیوه سرکوب «محله محور» توسط ارگانهای سرکوبگر نظام، باید از روش گستردگی حضور در محله‌های مختلف بهره جست تا به این ترتیب نیروهای سرکوبگر را فرسوده و ناکارآمد کرد.

۴ – بکارگیری شیوه های گوناگون

اشکال گوناگون اعتراضات اجتماعی در قیام ۱۴۰۱ مثل اعتراضات کف خیابان، شعارهای شبانه بر بام خانه‌ها، اعتراضات در دانشگاهها، بازار، مدارس و مراکز تولیدی، باعث می شود که شعله های قیام همواره روشن نگه بماند و سرکوب آن با سرعتی که دیکتاتور در پی آن است، امکانپذیر نباشد.

اگر چه شیوه و شکل اصلی آن تظاهرات های خیابانی است اما شکل گیری اعتراضات در مدارس و دانشگاه ها نیز نقش تعیین کننده و محوری دارد. شعار شبانه در محله های مختلف، استفاده از تاریکی شب برای قیام و ایجاد راهبندان، همه و همه روشهایی هستند که میتوانند در استمرار قیام نقش مهمی داشته باشند.

ایران – بشکه باروت آماده انفجار

۵ -تمرکز در مناطق مناسب

خامنه ای در قیام ۱۴۰۱ از مناطقی مانند شهرهای کردنشین و شهرهای استان سیستان و بلوجستان وحشت داشت تا مبادا قیام کنندگان در آن مناطق اقدام به آزادسازی شهرها کرده و همان مناطق را سکویی برای پرش در کل کشور تبدیل نمایند بخاطر همین، اقدامات پیشگیرانه و سرکوبگرانه خود را با شدت هر چه تمام در این دو منطقه انجام داد تا مانع فروریختن حاکمیتش در این مناطق بشود.

از اینرو در هر قیام پیش رو، جوانان باید مناطق مستعد برای تمرکز قیام کنندگان را تشخیص داده و حاکمیت ِنیروهای ِسرکوبگر را در آن مناطق در هم بریزند تا امکان گسترش قیام، فراهم شود.

۶ – روحیه و انگیزه

انگیزه زنان و جوانان در قیام سراسری ۱۴۰۱ بدلیل سرکوب حقوق و آزادی‌هایشان از یکسو و از سوی دیگر بخاطر اینکه دقیقا می دانستند چه چیزی را نمی خواهند و در پی چه چیزی هستند، بسیار بالا بود. آنان به همین دلیل حاضر به گذشتن از جان خویش شدند و شمار زیادی از آنان جان باختند.

۷ – اتکا به خود

در قیام ۱۴۰۱ برغم حمایت های گسترده بین المللی و برغم تلاشهای گسترده ایرانیان خارج کشور، بار دیگر ثابت شد که عنصر تعیین کننده برای استمرار و موفقیت قیام، حضور مردم و جوانان در کف خیابانها، صحن دانشگاه ها و مدارس در شهرهای مختلف ایران است و بس.

یعنی با شعله ورتر ساختن قیام در میدان عمل است که استمرار و موفقیت آن تضمین میشود و چشم دوختن به هر پارامتری غیر از این برای تغییر در ایران، سرابی بیش نیست.
باور به این توانمندی و تکیه کردن به آن میتواند ما را در رسیدن به هدف یاری کرده و تغییر بنیادین در کشور عزیزمان ایران را محقق سازد.

روشن است که شرایط در ایران، تغییر کرده و بازگشتی به گذشته متصور نیست. بدلیل ماهیت پس مانده حاکمیت ولایت فقیه و اَبُر بحرانهایی همچون بيكاري، فاجعه آب، رشد بي حد نقدينگي و اختلاف بي‌سابقه طبقاتي که خامنه‌ای و کلیت حاکمیتش با آن روبرو هستند، و بدلیل شرایط انفجاری جامعه، هر چه زمان می گذرد و جلوتر میرویم، فرصت و شرایط به سود مردم ایران تغییر خواهد کرد.

به شرط آن که هوشیار باشیم و فرصت‌ها را از دست ندهیم و با شعار محوري «مرگ بر اصل ولايت فقيه» ، «مرگ بر ديكتاتور» و «مرگ بر خامنه‌اي» متحد و یکپارچه برای آزادی ایران حرکت کنیم.

پایان

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر