کل نماهای صفحه

۶ مرداد ۱۳۹۷

 تشکیل «ناتوی عربی» برای مقابله با رژیم ایران    - رویترز:

 تشکیل «ناتوی عربی» برای مقابله با رژیم ایران    - رویترز:


تشکیل ائتلاف امنیتی – سیاسی با کشورهای حوزه خلیج فارس ، مصر و اردن
تشکیل ائتلاف امنیتی – سیاسی با کشورهای حوزه خلیج فارس ، مصر و اردن
مسؤلین آمریکایی و دیگر سران کشورهای خاورمیانه فاش ساختند که دولت دونالد ترامپ در پی تشکیل یک ائتلاف امنیتی – سیاسی جدید با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، مصر و اردن است تا با توسعه‌طلبیهای رژیم ایران در منطقه مقابله کند.
طرح آمریکا تشکیل ائتلافی است که مسؤلان کاخ سفید و کشورهای خاورمیانه آن را بعنوان« ناتوی عربی» توصیف می‌کنند.
این طرح هدفش تقویت همکاریها در زمینه دفاع موشکی، آموزش نظامی و مبارزه با تروریسم و دیگر زمینه‌ها مانند روابط اقتصادی و دیپلماتیک و منطقه‌ای است.

ائتلاف سیاسی ـ امنیتی علیه رژیم ایران

خبرگزاری رویترز نیز در گزارش مشابهی گفت دولت آمریکا، در تلاش است برای مقابله با رژیم ایران ائتلافی سیاسی-امنیتی با حضور عربستان سعودی، امارات، قطر، بحرین، عمان، کویت، مصر و اردن تشکیل دهد. بنا بر این گزارش، کاخ سفید قصد دارد با این کشورها‌ همکاریهای عمیق‌تری در حوزه دفاع موشکی، آموزش نظامی و مقابله با تروریسم داشته باشد و در عین‌حال روابط اقتصادی و دیپلماتیک خود را در منطقه گسترش دهد.
رویترز می‌گوید، این طرح که مقامهای آمریکایی و خاورمیانه آن را «ناتوی عربی» می‌نامند، می‌تواند تنش بین آمریکا و کشورهای عرب منطقه با ایران را افزایش دهد.
منابع آگاه می‌گویند ممکن است این اقدام که در حال حاضر نام موقت « ائتلاف استراتژیک خاورمیانه» یا (MESA)، برای آن گذاشته شده در آینده در نشستی در واشنگتن به بحث گذاشته شود. ولی فعلاً تاریخ بیستم و بیست و یکم مهرماه آینده برای این نشست مشخص شده است.
رویترز اضافه می‌کند کاخ سفید نیز گفته است از مدتها پیش آمریکا در پی تشکیل ائتلاف با هم‌پیمانان منطقه‌یی خود بوده است.
یک منبع آمریکایی گفته است: « ایده تأسیس پیمان امنیتی در منطقه خاورمیانه اولین بار در جریان سفر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان سعودی، از سوی رهبران سعودی مطرح شد» ولی هم‌اکنون بعد از تکمیل بعضی پرونده‌ها از جمله خروج آمریکا از برجام و تحریمهای مجدد علیه ایران بار دیگر تلاش‌ها برای شکل‌گیری این ائتلاف به جریان افتاده است.

خاکریزی در مقابل تجاوزگریهای رژیم ایران

یکی از سخنگویان شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز به رویترز گفته است: « ائتلاف استراتژیک خاورمیانه» به‌مثابه خاکریزی در مقابل تجاوز، تروریسم و افراط گری ایران عمل خواهد کرد و ثبات را به خاورمیانه خواهد آورد.
مقامات آمریکایی در دولت ترامپ به همراه عربستان سعودی و امارات متحده عربی و بحرین رژیم ایران را متهم می‌کنند که توسط شبه‌‌نظامیان و گروه‌های تروریستی‌اش کشورهای منطقه خاورمیانه را ناامن می‌کند و همچنین تهدیدهای این رژیم علیه اسراییل را مورد انتقاد قرار می‌دهند.
به‌گفته رویترز این ائتلاف قصد دارد با تکیه عمده بر عربستان سعودی و امارات و با همکاری دولت دونالد ترامپ با رژیم ایران مقابله کند.
تنشها میان آمریکا و رژیم ایران از زمان خروج دولت ترامپ از برجام شدت گرفت. دونالد ترامپ بارها رژیم ایران را تهدید کرده که نخواهد گذاشت و با پول نفت تروریسم را در منطقه گسترش دهد و به تسلیحات اتمی دست پیدا کند. در این راستا نقشه‌مسیر آمریکا خشکاندن منابع اقتصادی رژیم ایران از طریق تحریمهای خفه کننده‌ای است که نهایتاً این رژیم را به پای میز مذاکره بکشاند و تسلیم خواسته‌های دوازدهگانه خود کند. سران رژیم ایران بارها گفته‌اند که قبول خواسته‌های آمریکا همان سرنگونی رژیم است که آمریکا و هم‌پیمانان او در سر دارند.

 

تحریمهای جدید

قرار است که اولین مرحله تحریمهای آمریکا در چهارم اوت شروع شود. در این مرحله واشنگتن تحریم هایش را در بخش خودرو سازی، طلا و کالاهای اساسی دیگر بر روی رژیم و کشورهای مرتبط با آن اعمال خواهد کرد. در ششم نوامبر نیز تحریمها به مرحله شدید تری خواهد رسید و صادرات نفت و گاز رژیم و شرکتهای جهانی که در این زمینه‌ها با رژیم ایران همکاری می‌کنند را در بر خواهد گرفت.
مطالب مرتبط:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر