کل نماهای صفحه

۷ آذر ۱۴۰۲

بند ۸ زندان اوین؛ شکنجه گاه زندانیان سیاسی، هتل اختلاسگران!

 

بند ۸ زندان اوین؛ شکنجه گاه زندانیان سیاسی، هتل اختلاسگران!

بند ۸ زندان اوین کجاست؟ در این بند چه می گذرد؟ گزارشی از وضعیت اسفناک زندانیان سیاسی در بند۸ زندان اوین

فساد، رشوه خواری، انتقال فروشندگان مواد مخدر به بند ۸ زندان اوین، بند زندانیان سیاسی

کانون حقوق بشر ایران ۱۰ مرداد ۱۴۰۱، بر اساس گزارشی از وضعیت زندانیان سیاسی در بند ۸ زندان اوین که اخیرا به دستمان رسیده است، مقامات فاسد زندان اوین با رشوه خواری، انتقال زندانیان فروشنده مواد مخدر و شرارتی به داخل سالن ها، تبعید و پرونده سازی بر علیه زندانیان سیاسی معترض، باعث ایجاد شرایطی سخت و اسفناک برای زندانیان سیاسی در بند ۸ این زندان شده اند.

در این گزارش آمده است: «بند ۸ زندان اوین از ساختمان ۴ طبقه ای تشکیل شده که از حداقل استانداردهای لازم برای یک بند عمومی و یک زندان برخوردار نیست.

این ساختمان در کنار بند ۷ زندان اوین (آموزشگاه قدیم) و بندهای مخوف ۲۴۰ و ۲۴۱ که بندهای انفرادی وزارت اطلاعات و حفاظت قوه قضاییه و سلولهای انفرادی تنبیهی زندان اوین می باشد، قرار گرفته است.

در دهه های پیشین از این ساختمان بعنوان بخش اداری آموزشگاه و بندهای ۲۴۰ و ۲۴۱ استفاده می شد. لذا فیزیک ساختمان این بند که متشکل از اتاقهای کوچک با سقفهای کوتاه و تهویه نامناسب می باشد، به هیج عنوان پاسخگوی تعداد زیاد زندانیان نیست. بند ۸ از ۴ طبقه تشکیل شده که تحت عنوان سالنهای ۷، ۸، ۹ و ۱۰ شناخته می شود.

سالن ۷ متشکل از ۹ اتاق است که در اصطلاح سالن کارگری نام دارد و زندانیان مالی که در سراجی و نجاری زندان با حقوق های ناچیز مشغول به کارند، در آن در حال گذراندن حبس می باشند.

برخی زندانیان حکومتی مثل علیرضا عباس‌زاده (مامور وزارت اطلاعات و از عاملان دستگیری روح الله زم) 

علیرضا عباس زاده کسی که در دستگیری روح الله زم دست داشت

و حسین میرکاظمی معروف به حسن رعیت از عاملان اطلاعات سپاه و کشتار مردم در اعتراضات سراسری سال های ۸۸ و۸۹ 


بابک زنجانی وحسن رعیت دستیارش که یک لباس شخصی مسلحوسرکوب گر است


سید حسن میر کاظمی معروف به حسن رعیت لباس شخصی قاتل قیام آفرینان

و همچنین رضا رستمی و

 پیمان غلامی از عاملان ضرب و شتم و درگیری با زندانیان سیاسی بند ۸، از مخبرهای وزارت اطلاعات در زندان نیز با امکانات فوق العاده و اتاقهای لاکچری در همین بند هستند.


peyman-gholamiپیمان غلامی در زندان اوین

زندانیان اختلاسگر حکومتی در نقش شکنجه گر عمل می کنند تا امتیاز بگیرند. حکومت از قصد زندانیان سیاسی را در کنار اینها محبوس می کند تا همین‌ها به عنوان مبصر و آزار گر مجانی کار کنند. این زندانیان ملیاردها پول مردم را چپاول کرده و حالا در زندان عکس قاسم سلیمانی را به دیوار زده و برعلیه زندانیان سیاسی گزارش می دهند.

سالن ۸ این بند با ۱۱ اتاق معروف به سالن اتباع می باشد که زندانیان اتباع کشورهای خارجی مثل سریلانکا، هندوستان، هلند، سوئد، نیجریه، کلمبیا، عراق، لهستان، بنگلادش، افغانستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، فرانسه و …. به همراه تعدادی از زندانیان سیاسی و مالی در این سالن در حال گذراندن حبس می باشند.

سالنهای ۹ و ۱۰ نیز با ۱۱ اتاق به زندانیان سیاسی و مالی اختصاص دارد که متاسفانه علیرغم پیگیری های متعدد زندانیان سیاسی و در تناقض کامل با قوانین مصرح آئین دادرسی و آئین نامه سازمان زندانها، بدون رعایت اصل تفکیک جرائم، با وجود مشکلات زیاد در کنار یکدیگر در حال تحمل حبس هستند.

رئیس بند ۸ شکنجه،گری بنام محمودی و معاون وی یک فرد فاسد بنام زمانی است. شماره حساب های آنها و اطرافیانشان به راحتی در میان زندانیان مالی حکومتی دست به دست می شود. زندانیان مالی متمول برای گرفتن امکانات بهتر از زندان یا اتاقهای ویژه کم جمعیت و لاکچری، باج های کلان به رئیس بند محمودی، معاون بند زمانی، رابط حفاظت زندان در بند ۸ مرادی و حتی رئیس زندان علی هاشمی می‌پردازند.

یکی از نمونه‌های اخیر این امر اختصاص دادن یک اتاق ویژه در سالن۷ به مهرداد رستمی از غارتگران حقوق کارگران هفت تپه در ازای چند صد میلیون تومان بود. این اتاق از دو ماه پیش از انتقال نامبرده به بند ۸، توسط زندانیان بند کارگری مرمت، تمیز، نقاشی و سمپاشی شد. همچنین تمام زندانیان محبوس در این اتاق تخلیه شده و مدتها در حسینیه سالن ۷ کف خواب بودند تا به مرور به اتاقهای دیگر منتقل شدند.

همه این اقدامات به این جهت صورت گرفت که مهرداد رستمی در آسایش کامل با دو زندانی دیگر که در ازای یک تا ۲ میلیون تومان در ماه از سر احتیاج کارهای آشپزی و نظافت اتاق و شستشوی لباس های وی را انجام می دهند، در اتاقی که ظرفیت ۸ نفر را دارد، سه نفره، به شکل لاکچری تحمل حبس نمایند.

این در حالیست که به دستور علی هاشمی رئیس جنایتکار و فاسد زندان اوین روز به روز به جمعیت بند ۸ افزوده شده و زندانیان شرارتی و فروشندگان مواد مخدر به این بند منتقل می شوند. علی هاشمی افزایش جمعیت و ورود زندانیان شرارتی و فروشندگان مواد مخدر را عاملی برای اعمال فشار بیشتر به زندانیان سیاسی قرار داده است.

علی هاشمی بارها زندانیان سیاسی را با هتاکی به پرونده سازیهای جدید، تنبیه فیزیکی، تبعید به زندانهای دیگر و فرستادن به سلولهای انفرادی تهدید کرده و با اجیر کردن زندانیان خودفروخته و آدم فروش پیوسته در حال پرونده سازی برای پوشاندن مفاسد خویش است.

از جمله این فشارها میتوان به اعلام شکایت زندان به مراجع قضایی بر علیه زندانیان سیاسی پیمان پورداد، مجتبی نائری، محمدعلی محمودی، حمید کاشانی، خسرو صادقی بروجنی، محمد ابوالحسنی اشاره نمود.

همچنین می‌توان به تبعید شماری از زندانیان سیاسی همچون رضا مظاهری، احسان خواجوری، محمد ابوالحسنی، پیمان پورداد و پیام شکیبا به زندان های دیگر اشاره نمود. علی هاشمی، زندانی سیاسی میثم دهبان زاده را نیز بدلیل حق جویی به صورت تنبیهی به سلول انفرادی بند ۲۴۰ فرستاده و یا زندانی سیاسی وحید بنی عامریان را از ملاقات محروم کرده است.

اعمال فشار بر زندانیان سیاسی بیمار از طریق کارشکنی در اعزام به مراکز درمانی، نپرداختن هزینه درمان، نیاوردن پزشک ارتوپد، چشم پزشک، فیزیوتراپ توسط بهداری به دستور هاشمی نیز نمونه های دیگری از اعمال فشار به زندانیان سیاسی بند ۸ در زندان اوین می باشد.

همه این مثال ها مشتی است نمونه خروار از جنایت های سیستماتیکی که بوسیله مسئولان زندان اوین به سرکردگی علی هاشمی و سرهنگ محمودی و زمانی در حق زندانیان سیاسی بند ۸ زندان اوین اعمال می شود.

برای شناختن بیشتر رئیس جنایتکار و فاسد زندان اوین علی هاشمی باید گفت وی در زمان مسئولیتش در استانهای خراسان جنوبی و رضوی دارای پرونده های فساد مالی متعدد بوده و در حال حاضر برخی از بستگان نزدیک وی با رانت‌هایی که ایشان در اختیار آنها قرار داده، (از جمله مریم هاشمی شریک و دختر عموی ایشان) با کلاهبرداری چند صد میلیارد تومانی از مردم محروم شهرهای بیرجند و مشهد در زندان بسر می برند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر