کل نماهای صفحه

۲۶ آبان ۱۴۰۲

شورش گرسنگان در قیام سراسری آبان ۹۸ + ویدئوها ـ بخش دوم

 

شورش گرسنگان در قیام سراسری آبان ۹۸ + ویدئوها ـ بخش دوم

برخی از اقدامات اعتراضی معترضین در قیام سراسری آبان ۹۸ در استانها و شهرها

پس از گران شدن قیمت بنزین، توده عظیمی از گرسنگان خشمگین به خیابانها سرازیر شده و اعتراضات خود را به شدیدترین صورت ممکن نسبت به دیکتاتوری و بیش از ۴۰ سال ستم و چپاول بروز دادند.

شورش گرسنگان در قیام سراسری آبان ۹۸
شورش گرسنگان در قیام سراسری آبان ۹۸

۱ . استان تهران

از روز ۲۴ آبان شهرهای قلعه‌حسن‌خان (شهر قدس) و شهریار در استان تهران تجمعات اعتراضی را آغاز کردند.

روز شنبه ۲۵ ابان در تهران، شهرداری صالحیه مورد تهاجم جوانان قرار گرفت. هم‌چنین، بانک کوثر پرند از مراکز چپاول، توسط جوانانی که شعار «مرگ بر بسیجی» می‌دادند، به آتش کشیده شد.

در ملارد در جنوب تهران نیز جوانان یک پمپ‌بنزین را به آتش کشیدند. در تهرانپارس، جوانان یک اتوبوس نیروی انتظامی را واژگون کرده و آن را به آتش کشیدند.

در رباط کریم (جنوب تهران) مردم شهرداری این شهر را تسخیر و نیروی سرکوبگر و انتظامی را وادار به فرار کرده و شهر را در کنترل خود درآوردند. ۱۲بانک در این شهر به آتش کشیده شد. مردم پس از تسخیر شهرداری، روبه‌روی خیابان گرجی سنگربندی کردند.

در قلعه حسن‌خان جوانان در مقابله با یگان ویژه سرکوبگر یک خودروی یگان ویژه را واژگون کردند.

در شهریار مردم مأموران سرکوبگر تا دندان مسلح را که برای سرکوب به این منطقه اعزام شده بودند وادار به فرار کردند. همچنین نماد انگشتر خمینی را به آتش کشیدند.

در ۲۷ آبان در تهران، از صبح مردم و جوانان در نقاط مختلف از جمله تهرانپارس، تهران‌سر، خیابان و میدان انقلاب و دانشگاه تهران، خیابان مصدق، لاله‌زار، آریاشهر، خیایان کاشانی، بزرگراه محلاتی، اتوبان نیایش و… دست به تظاهرات زدند.

هم‌چنین اکثر مناطق شهریار، جنوب تهران، از جمله خادم آباد، شاهد شهر، نصیرآباد و اسدآباد شاهد درگیری و زدوخورد بین مردم و نیروهای سرکوبگر بود. نیروهای امنیتی برای مقابله با قیام مردم شهریار، یکانهای ویژه ضدشورش نوپو(نیروی ویژه پاسداران ولایتب) را وارد صحنه کرد، اما مردم با سنگ به مقابله برخاستند. چندین بانک از جمله بانک‌های مسکن، کوثر و ملت به آتش کشیده شد.

آتش زدن میدان انگشتر خامنه ای در قیام سراسری آبان در شهریار

شورش گرسنگان در قیام سراسری آبان ۹۸
شورش گرسنگان در قیام سراسری آبان ۹۸

در دانشگاه تهران دانشجویان دست به تظاهرات زده و شعار می‌دادند «مرگ بر دیکتاتور، ملت گدایی می‌کند آقا خدایی می‌کند» و «بنزین گران‌تر شده، ولی‌فقیه وقیح‌تر شده».

در ۲۷ آبان در قلعه‌حسن‌خان(شهر قدس) مردم معترض ساختمان شهرداری، فرمانداری و بانک‌های قوامین، ملی، آینده، تجارت، پاسارگاد، اقتصاد، مهر، کشاورزی، رفاه، صادرات، پارسیان، سپه و مسکن، ساختمان نظام مهندسی، ساختمان آگاهی، تخریب و آتش زده شدند.

کمیته امداد خمینی و شهرداری منطقه یک، خیابان سرخه حصار شهرداری مرکزی، خیابان چهل و پنج متری دفتر نماینده شهر، دفتر امام جمعه و بیشتر فروشگاه‌های زنجیره‌ای جامبو، کوروش و رفاه در آتش سوختند.

در صادقیه تهران درگیری مردم با نیروهای انتظامی شدت داشت و در تمام نقاط این منطقه درگیری در کوچه‌ها و خیابانها با نیروی انتظامی ادامه داشت. در نقاط متعددی از این منطقه عکس‌های خامنه‌ای و روحانی آتش زده می‌شد.

روز سه‌شنبه ۲۸آبان در منطقه صادقیه تهران و تهرانپارس تظاهرات مردم به درگیری با نیروهای امنیتی منجر شد و ۲تن از تظاهرکنندگان کشته شدند. در دماوند و شرق تهران نیز تظاهرکنندگان ۶ بانک را آتش زدند.

در ملارد در جنوب تهران نیز، جوانان یک پمپ‌بنزین را به آتش کشیدند. در تهران پارس، جوانان یک اتوبوس نیروی انتظامی را واژگون کرده و آنرا به آتش کشیدند.

در تظاهرات ۶ روز مردم شهریار علیه دیکتاتوری، کل بانک‌ها توسط مردم به آتش کشیده شد. همچنین بسیاری از فروشگاه‌های وابسته به سپاه تخریب شد و پمپ بنزین‌ها به آتش کشیده شدند و بسیاری از خیابانها نیز توسط مردم بسته شد.

در جریان تظاهرات مردم علیه حکومت در اسلامشهر دفتر امام جمعه اسلامشهر، تخریب شد و خودروی وی نیز آتش گرفت. همچنین ۹۵ درصد بانک‌ها به طور کامل تخریب شدند.

۱۴۷درگیری در یک روز درجریان قیام سراسری آبان در تهران

ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت مجلس گفت: «مثلاً ما روز یکشنبه فقط در تهران ۱۴۷درگیری داشتیم. در سراسر کشور در یک روز ما ۸۰۰نقطه درگیری داشتیم که توان نیروها را تقسیم کنند. اینها آموزش دیده بودند. موتورسوارهای آنها خیلی‌ها مسلح بودند. یک کلانتری که ۲۰۰یا ۳۰۰قبضه بیشتر کمتر اسلحه تویش تسخیر کلانتریها را دنبال بودند اگر کلانتری تسخیر بشود و ۳۰۰-۴۰۰قبضه اسلحه بیفتد دست آدم‌های اینجوری چه اتفاقی می‌افتد؟» (شبکه خبر ـ ۶ آذر۹۸)

فرماندار شهریار، از مجروح شدن بین ۶۰ تا ۷۰نفر در جریان اعتراض‌ها در یک روز خبر داد».(خبرگزاری ایرنا ۲۵آبان ۹۸)

۲ . استان فارس (شیراز)

روز یکشنبه ۲۶ آبان در شیراز، مردم پاسگاه گلدشت معالی‌آباد را به آتش کشیده و با خالی کردن یک کامیون سیمان در اتوبان متنهی به این شهر، آن را مسدود کردند. هم‌چنین مراکز سرکوب و چپاول از جمله ۱۲بانک توسط جوانان به آتش کشیده شد. کلانتری سلطان‌آباد و همزمان ماشین پژوی رئیس کلانتری نیز در آتش سوخت. مردم با هجوم به دفتر امام‌جمعه و نماینده خامنه‌ای، آن را به آتش کشیدند.

از صبح روز دوشنبه ۲۷آبان ۹۸ جوانان شیراز، پمپ‌بنزین زیباشهر را آتش زدند. دانشجویان در دانشگاه شیراز لاستیک‌ها را آتش زدند تا مانع هجوم مأمورین سرکوبگر بشوند.

مردم  بسیاری از بانک‌ها را که از مظاهر چپاول اموال مردم است به آتش کشیده و فروشگاههای زنجیره‌ای متعلق به سپاه پاسداران تخریب نموده و به تصرف خودشان درآوردند. شماری از کلانتریها به دست مردم و جوانان افتاد.

در همان سه روز اول در تظاهرات مردم در این شهر بیش از ۱۰۰ بانک توسط مردم به آتش کشیده شد. ساختمان چند طبقه جهاد دانشگاهی نیز توسط تظاهرکنندگان به آتش کشیده شد.

رئیس حوزه علمیه استان فارس، محمد استوار میمندی گفت: «به چهار مدرسه علمیه در این استان تعرض شده است و یکی از مدرسه‌های علمیه در شیراز به طور کامل خراب شد».

همین فرد درباره حوزه‌های علمیه دیگر شهرهای استان فارس گفت: «حوزه شهرستان کازرون آسیب دید و ۳ دستگاه خودرو و ۸ دستگاه موتور و چندین دوچرخه در آتش سوخت و حوزه علمیه بلوار احمدی در جنوب شیراز در آتش تظاهرکنندگان سوخت. حوزه علمیه در حوزه شهر گویم که در حومه شیراز قرار داشت به همراه دو دستگاه خودرو پراید متعلق به طلبه‌ها در آتش سوخت».

صبح روز ۲۶ آبان ۱۳۹۸ هنگامی که دو نفر از فرماندهان سپاه فجر شیراز، مشغول ابلاغ دستور به عناصر تحت فرمان خود، جهت شلیک به تظاهرکنندگان و معترضان بودند، توسط افسر نیروی انتظامی هدف قرار گرفتند و کشته شدند. این عمل افسر نیروی انتظامی باعث جان‌باختن خود وی نیز شد

روز ۲۸ آبان در شیراز و شهرهای تابعه، از جمله شهرک صدرا، بانکها به آتش کشیده شد و تمامی دوربینهای مداربسته امنیتی از بین رفت و یا از کار افتاد. درگیریهای شدیدی تا پاسی از شب گذشته در خیابانهای عفیف آباد، جاده کمربندی قران، جاده بوشهر، چهارراه زند و فلکه نمازی در جریان بود. مردم مواد غذایی بین جوانانی که در صحنه حضور داشتند توزیع میکردند .

در گزارشی از وضعیت شیراز چنین آمده است:

«خامنه‌ای سرمایه‌گذاری‌اش بالایی در شیراز کرده بود، اما شکست خورد. باور کنید اگر باران نمی‌آمد دولت به‌طور کامل در شیراز سقوط می‌کرد. چندین نقطه امنیتی (کلانتری و حوزه مقاومت بسیج) در شیراز خلع‌سلاح شد. امام جمعه صدرا در حد مرگ از دست مردم کتک خورد. حتی مردم در منطقه صدرا هلیکوپتری را گرفتند ولی قبل از آتش زدنش با هجوم بالای مأمورین مواجه شدند. مردم شیراز به دستکم ۵ مرکز نظامی یعنی پادگان زرهی، پایگاه بسیج صدرا، کلانتری معالی آباد، کلانتری گلشن هجوم بردند».

حمله با هلیکوپتر به شهرک  صدرا در قیام سراسری آبان در شیراز

شورش گرسنگان در قیام سراسری آبان ۹۸
شورش گرسنگان در قیام سراسری آبان ۹۸

۳ . قیام سراسری آبان در استان خوزستان

اعتراضات از بعدازظهر روز جمعه ۲۴ آبان در شهرهای مختلف استان خوزستان ابعاد گسترده‌ای به خود گرفت. مردم در شهرهای اهواز، خرمشهر، اندیمشک، دزفول، بهبهان، سیرجان و ماهشهر دست به تظاهرات‌ زده و با آتش زدن لاستیک، خیابان‌ها و جاده‌ها را مسدود کردند.

در بهبهان مردم شعار می‌دادند: «ایرانی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» و جوانان چند بانک و‌ چند کلانتری را به آتش کشیدند.

به گفته معاون فرماندهی انتظامی خوزستان یکی از مأموران انتظامی در درگیری با مردم کشته شده  و ۲تن دیگر مجروح شدند.

در ماهشهر روز دوشنبه ۲۷ آبان، شمار زیادی از تظاهر‌کنندگان، از جمله ۲زن، در شهرک جراحی از توابع بندرماهشهر جان باختند. در شهرک کوره از توابع ماهشهر نیز درگیریهای شدیدی میان مردم و نیروهای امنیتی رخ داد. در ادامه درگیری بین تظاهرکنندگان و مأمورین انتظامی و سپاه در ماهشهر، درگیری مسلحانه شد و نیروهای سرکوب‌گر به‌رغم وارد کردن تانک به صحنه نتوانستند مانع تجمع مردم شوند.

درگیری در ماهشهر به ترتیبی بود که در دوشنبه شب ۲۰ نفر از تظاهرکنندگان به دست نیروهای امنیتی کشته شدند. همچنین ۶ بسیجی نیز در شهرک جراحی کشته شدند. در حرکت مردم از جراحی به ماهشهر تجمع مردم توسط نیروهای امنیتی تیرباران شدند و بسیاری کشته و مجروح شدند. دو تن از کشته شدگان زن بودند.

کشتار تظاهرکنندگان در نیزار ماهشهر

شورش گرسنگان در قیام سراسری آبان ۹۸
شورش گرسنگان در قیام سراسری آبان ۹۸ – کشتار ماهشهر

در جریان قیام سراسری آبان در خرمشهر، سه خودروی انتظامی توسط جوانان به آتش کشیده شد.

در بهبهان تظاهرات مردمی از روز ۲۴آبان از چهارراه بانک ملی شروع شد. زن و مرد، پیر و جوان در چهارراه بانک ملی تجمع کرده بودند. مردم شعار می‌دادند: «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران»، «بنزین گرونترشده، فقیر فقیرتر شده» و «ایرانی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد».

روز شنبه ۲۵آبان، مردم و جوانان از ساعت ۹.۳۰ صبح به چهار راه بانک ملی آمدند. تظاهرات تا ساعت ۱۱قبل از ظهر با شعارهای مرگ بر خامنه‌ای، مرگ بر دیکتاتور و توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه ادامه پیدا کرد.

قیام سراسری آبان در بهبهان و در آتش سوختن بانک‌ها

ساعت۱۲ظهر شنبه، شعبه بانک ملی، قدیمی‌ترین بانک حکومتی در بهبهان که چند طبقه بود، به آتش کشیده شد. بعد از آن بانک سپه به آتش کشیده شد. سپس جوانان و مردم به‌سمت بانک صادرات رفتند که آن هم در آتش به‌طور کامل سوخت و ساختمانش فرو ریخت. روبه‌روی بانک در آن طرف خیابان، دو بانک به‌نام بانک کشاورزی و بانک پاسارگاد تخریب شد.

شورش گرسنگان در قیام سراسری آبان ۹۸
شورش گرسنگان در قیام سراسری آبان ۹۸

از ساعت یک بعدازظهر، تیراندازیهای مستقیم و شلیک گاز اشک‌آور در خیابان معلم و جوانمردی و خیابان مسجد بردی، شروع شد و در ساعت۴عصر درگیری‌ها در خیابان‌ها شدت پیدا کرد.

درگیریهای مردم و جوانان با پاسداران، تا چهار راه هلال احمر و چهارراه بیمارستان ادامه پیدا کرد و از فلکه بیمارستان به فلکه مراحل و خیابان پیروز کشیده شد. هیچ اداره‌ای در شهر سالم نمانده بود. اداره امور مالیاتی هم که مردم و کسبه از آن دل پری داشتند، تخریب شد.

در بهبهان حکومت نظامی بود و قدم بقدم پاسداران نقابدار و مسلح در چهارراهها و ورودی و خروجی شهر ایستاده بودند.

۴ . قیام سراسری آبان در استان اصفهان

روز شنبه ۲۵ آبان در زینبیه اصفهان اعتراضات به اوج خود رسید و معترضین اقدام به آتش زدن لاستیک کردند. در این بین نیروهای امنیتی با مردم درگیر شدند. مردم به حوزه علمیه حمله کرده و آن‌را به آتش کشیدند. شاهین شهر و قهدریجان نیز صحنه اعتراض مردم بود. مردم شعار میدادند : «آسید علی ببخشید، دیگه باید بلند شید» ، «سید علی حیا کن، مملکتو رها کن» ، «نه غزه، نه لبنان».

در جریان قیام سراسری آبان در یزدانشهر، مردم در روز دوشنبه ۲۷ آبان ۹۸، کلیه بانکهای ملی و صادرات و همچنین ساختمان شهرداری و حوزه علمیه و قرض‌الحسنه این شهر را به آتش کشیدند. در یزدانشهر هنگام درگیری بین مردم و نیروهای سرکوب، معاون کلانتری شهر به همراه یک مأمور به‌دست مردم کشته شدند.

در قیام سراسری آبان در فریدون‌شهر اصفهان در تاریخ ۲۸ آبان ۹۸ مردم معترض در تظاهرات، ساختمان شهرداری و دو بانک این شهر را آتش زدند.

در مرکز اصفهان نیز یک فروشگاه زنجیره‌یی سپاه به آتش کشیده شد.

در خمینی شهر (سده سابق) درگیری بین جوانان و مزدوران انتظامی در جریان بود و مردم بانکها را آتش زدند.

۵ . قیام سراسری آبان در استان البرز (کرج)

شامگاه ۲۶آبان چند هزار نفر در فردیس کرج تظاهرات کردند. فلکه اصلی فردیس به‌دست مردم افتاد. یک پایگاه بسیج و یک بانک به آتش کشیده شد. مردم تمام خیابان‌ها را با گذاشتن موانع بستند و سنگربندی کرده و آتش روشن کردند.

در برخی از نقاط گله‌های پاسداران و مزدوران از برابر مردم فرار کردند. مأمورین و پاسداران از پشت بام‌ها با کلاش به سمت مردم شلیک کردند. مردم با سنگ و چوب و هر چه در دسترس داشتند از خود دفاع کردند.  بسیاری از مراکز سرکوب و چپاول این شهرستان به آتش کشیده شده است. شامگاه ۲۷آبان تظاهرکنندگان، اتاق بازرگانی را در بلوار مهرشهر کرج آتش زدند.

سه‌شنبه ۲۸ آبان ۹۸ تظاهرکنندگان یک مرکز بسیج که در سرکوب تظاهرات نقش عمده به عهده داشت را آتش زدند.

گزارش از شهر کرج در جریان قیام سراسری آبان حاکی از این بود که تنها ۲ پمپ بنزین در سطح شهر سالم باقی مانده است.

شورش گرسنگان در قیام سراسری آبان ۹۸
شورش گرسنگان در قیام سراسری آبان ۹۸

۶ . قیام سراسری آبان دراستان کرمانشاه

در کرمانشاه مأموران انتظامی به مردم که در میدان آزادی این شهر تجمع کرده بودند با گاز اشک‌آور حمله کردند. مردم نیز در یک کیوسک انتظامی را به آتش کشیدند. هجوم ماشینهای آب‌پاش به جایی نرسید و آنها در مقابل هجوم مردم پا به فرار گذاشتند.

روز سه شنبه ۲۸آبان مردم معترض در منطقه بلوار دولت‌آباد، دیزل‌آباد و خیابان مصدق تظاهرات کردند و با مأموران درگیر شدند. بازار کرمانشاه نیز در این روز تعطیل بود. همچنین در همین روز ۳ نفر از مأموران انتظامی و بسیج توسط تظاهرکنندگان کشته و تعدادی از مأمورین نیز مجروح شدند. در کرمانشاه تظاهرکنندگان یک مرکز سپاه و ده‌ها بانک را آتش زدند.

در اسلام‌آباد(کرمانشاه) در جریان قیام سراسری آبان درگیریهای گسترده‌ای بین جوانان شورشی و نیروهای سرکوبگر درگرفت. در گیلانغرب نیز مردم تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند.

در جوانرود نیز مردم در اعتراض به گرانی بنزین در میادین اصلی این شهر تجمع و اعتراض کردند.

علاوه بر آنچه ذکر شد، در شهرهای رشت، مشهد، قائمشهر، گرگان، خرم آباد، ایرانشهر، چابهار، تبریز، ارومیه، مریوان نیز صحنه تظاهرات و درگیری مردم با مأمورین بود. در جریان قیام سراسری آبان این شهرها نیز مردم به پمپ بنزین ها و بانکها هجوم برده و آنها را تخریب کرده و به آتش کشیدند.

ادامه دارد

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر