کل نماهای صفحه

۲ شهریور ۱۴۰۲

سلسله افشا گریها - افشای شکنجه گران زندان بهبهان: تصاویر و مشخصات ۳۱ زندانبان و شکنجه گر در زندان بهبهان شماره ۹

 

سلسله افشا گریها - افشای شکنجه گران زندان بهبهان: تصاویر و مشخصات ۳۱ زندانبان و شکنجه گر در زندان بهبهان شماره ۹

افشای تصاویر و مشخصات ۳۱ تن از زندانبانان و شکنجه گران زندان بهبهان

کانون حقوق بشر ایران؛ یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱، در ادامه مجموعه ای از افشاگریها، اقدام به افشای تصاویر و مشخصات ۳۱‍ تن از زندانبانان و شکنجه گران زندان بهبهان کرد.

بدنبال افشای اسامی و مشخصات ۸۵ تن از زندانبانان و شکنجه گران زندان شیبان اهواز، اکنون اسامی و تصاویر ۳۱ تن از زندانبانان و شکنجه گران زندان بهبهان به دستمان رسیده و توسط سایت جوانه ها منتشر می شود.

گردآوری این اطلاعات به همت هموطنانمان در داخل ایران میسر شده است و این اطلاعات با تلاش حلقه‌ای از دوستان و یارانی که ما را از شهرهای داخل ایران مورد حمایت خود قرار می‌هند، گردآوری شده است. کانون حقوق بشر ایران در پی آن است، تا اسامی و مشخصات تمامی کسانی را که در زندانها به شکنجه و آزار زندانیان مشغول هستند، افشا نماید. از کلیه کسانی که اطلاعاتی درباره اسامی و مشخصات شکنجه‌گران، بازجویان و زندانبانان سایر زندانها دارند، می‌خواهیم که اطلاعات آنها را در اختیار ما قرار بدهند.

ما به این سلسله افشاگیریها ادامه خواهیم داد و ضمن آن به معرفی روسای زندانها، شکنجه‌گران و بازجویان زندان‌ها در شهرهای مختلف خواهیم پرداخت.

وضعیت کلی زندان بهبهان

زندان بهبهان واقع در بهبهان خیابان طالقانی جنب بخشداری می‌باشد.

این زندان دارای ۶ بند است که ۵ بند آن به صورت اتاق‌های بزرگ و دارای تخت می‌باشد. یک بند آن به ۵ اتاق کوچک تقسیم شده که بیش از ۵۰۰ زندانی جمعیت دائمی این زندان می‌باشد.

این ۶ بند شامل: بند بازداشتی ها، بند پاک، بند موادی‌ها، بند سبز، بند عادی و بند زندانیان شاغل در زندان است.

 اکثریت زندانیان را متهمان مواد مخدر، سرقت و قتل تشکیل می دهند.

در این زندان نیز همچون زندانهای دیگر تعدادی زندانی محکوم به اعدام از جمله متهمان به قتل محبوس هستند.

اسامی ۳۱ تن از شکنجه گران و زندانبانان زندان بهبهان

مدیریت

۱- داود بیاتی اشکفتکی (مدیر زندان)
۲-سیدمحمدعلی آب پرده (معاون زندان)

برای اولین بار منتشر می شود: افشای تصاویر و مشخصات ۳۱ زندانبانان و شکنجه گر در زندان بهبهان

یکان حفاظت

۳-امید طیبی نژاد
۴-حمدالله تقی پور
۵-حمید مدرس
۶-رضا تباره
۷-سیدروح الله افژول
۸-صادق فتح آبادی
۹-صدرالله تابش
۱۰-عبدالرضا طیبی
۱۱-کاووس جعفری
۱۲-مرتضی مهدوی مقدم

برای اولین بار منتشر می شود: افشای تصاویر و مشخصات ۳۱ زندانبانان و شکنجه گر در زندان بهبهان

آی تی

۱۳-عبدالله اعتباری

بازرسی

۱۴-اسدالله زارعی

برای اولین بار منتشر می شود: افشای تصاویر و مشخصات ۳۱ زندانبانان و شکنجه گر در زندان بهبهان

حوزه سلامت

۱۵-سیدمحمدامین افرازی
۱۶-شهرام شفیعی
۱۷-سیدعلی محمودی منش
۱۸-علیرضا مظلومی
۱۹-مریم عظیمی
۲۰-مسلم علی پور
۲۱-معصومه معمارزاده قنواتی
۲۲-مهدی جوشن
۲۳-مهرداد روانبخش
۲۴-یاسین شمایلی

برای اولین بار منتشر می شود: افشای تصاویر و مشخصات ۳۱ زندانبانان و شکنجه گر در زندان بهبهان

قضایی

۲۵-صادق شعبانی معماری
۲۶-مهدی رحیمی

حفاظت

۲۷-مسلم جوزاری

برای اولین بار منتشر می شود: افشای تصاویر و مشخصات ۳۱ زندانبانان و شکنجه گر در زندان بهبهان

مالی

۲۸- سیدابوالقاسم مرتضوی
۲۹-چنگیز بهدادفر
۳۰-شاهرخ خرمی
۳۱- علیرضا فتاحی

برای اولین بار منتشر می شود: افشای تصاویر و مشخصات ۳۱ زندانبانان و شکنجه گر در زندان بهبهان

بازجویی و شکنجه زندانیان

شلاق و شکنجه در زندان رایج است. در صورتی که زندانی اعتراض کند، گماشتگان رئیس زندان به صورت گروهی روی او ریخته و وحشیانه وی را ضرب و شتم می‌کنند.

در زندان بهبهان وقتی زندانی جهت بازجویی و اطلاعات گیری به آگاهی برده می شود، در زمان بازگرداندن و تحویل به زندان، برغم اینکه در بازجویی بشدت شکنجه شده، در مقابل او یک برگه می گذارند و او را مبجور می‌کنند امضا کند که کاملا سالم است و شکنجه نشده است!

 زندانی، پس از بازگشت به زندان به شدت تهدید می‌شود که حق هیچگونه شکایت در رابطه با شکنجه های اعمال شده در بازجویی و حتی حق رفتن به پزشکی قانونی را ندارد. (این مورد نه تنها در زندان بهبهان بلکه یکی از روشهای شناخته شده در بسیاری از زندانهای جمهوری اسلامی است.)

زندانیان جرائم عمومی به شدت شکنجه می شوند، آنها را با کابل می زنند طوری که جای آن تا چندین روز بر بدن زندانی باقی می ماند.

 اما زندانیان سیاسی را طوری شکنجه می کنند که جای شکنجه باقی نماند. زندانیان سیاسی را مجبور می کنند بعد از شکنجه روی آب راه بروند یا آب روی بدنشان می ریزند که جای کبودی پاک شود.

یکی از شکنجه های رایج در زندان، زنجیر کردن زندانی با دستبند و پابند به میله آهنی و شکنجه اوست. به این شکل که زندانی را در وسط حیاط به میله ای زنجیر می کنند، سپس چند نفره او را ضرب و شتم کرده و ساعتها وی را به همین وضعیت در سرما و گرما نگه می دارند و شکنجه می‌کنند.

در تابستان سال ۱۴۰۰ یک زندانی به نام رضا چکاره ای ۲۵ ساله، متهم به درگیری در خیابان را در زندان به میله زنجیر کردند. پس از چند ساعت کتک زدن، او را تا صبح در حیاط با وضعیت زنجیر شده به میله نگه داشتند.

زندانیان سیاسی زندان بهبهان

در این زندان تعدادی زندانی سیاسی از جمله مجید خادمی، مهران قره باغی، مسعود صدیق نیا، اسماعیل نمازی هستند که بعضا با وثیقه آزاد شده یا به دیگر زندانها منتقل شده اند. همچنین بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۶ و ۹۸ و سایر اعتراضات نیز (از جمله خانواده های انصاری فر و کاظمی) به همین زندان منتقل شده اند.

حجم دستگیری ها از میان مردم بهبهان بسیار بالاست.

وضعیت بهداشت و غذای زندان

غذای زندان چه از نظر کیفیت و چه از نظر کمیت بسیار افتضاح است. زندانیان تلاش می‌کنند بیشتر غذای حاضری سر هم کنند و بخورند.

بهداشت زندان در سطح بسیار پایینی است. تعداد زیادی از زندانیان سیگاری و یا معتاد هستند. به همین علت هوای بندها معمولا دودی و آلوده است. تعداد کم فن و هواکش کفاف این هوای آلوده را نمی دهد و هوا همیشه کثیف و آلوده به مواد مخدر است. یک هواخوری کوچک، تعدادی حمام و سرویس های بهداشتی که همیشه خراب و یکی از دیگری بدتر است.

در بدو ورود هیچگونه وسیله بهداشتی به زندانیان داده نمی شود. این درحالیست که در قانون زندانها باید در بدو ورود لباس زیر، حوله، شامپو، مسواک و …. به زندانی داده شود.

بر طبق قانون باید از متهم بازداشتی تست بیماریهای خطرناک از قبیل ایدز، هپاتیت و … گرفته شود اما اینکار انجام نمی شود. زندان موظف است در صورت عدم تزریق واکسن هپاتیت، شخص بازداشتی را واکسینه کند که اینکار نیز انجام نمی شود.

هواخوری زندان با توجه به دستور سازمان زندانها تغییری نکرده؛ در بالای آن توری چند لاید دارد که باعث می شود هوا و نور آفتاب به زندانیان نرسد.

بهداری زندان

بهداری زندان امکاناتی برای رسیدگی به بیماران ندارد. داروخانه زندان خالی از دارو است و تنها چند قرص مسکن در آن وجود دارد. برای هر بیماری اعم از دل درد و سردرد و هر بیماری دیگر تنها چند مسکن به زندانیان داده می شود. تنها در مواردی که زندانی رو به مرگ است و مواردی چون درگیری های خونین بین زندانیان، زندانی به بیمارستان خارج از زندان منتقل می شود. درمان محدود به دادن مسکن است. دکتر و درمان برای همه زندانیان نیست. در صورتی که رئیس زندان از زندانی راضی باشد ممکن است به او اجازه ویزیت نزد دکتر و چند قرص مسکن داده شود.

معاون رئیس زندان آپ پرده (آپرده) و اسامی چند از زندانبانان مشتاقی، جعفری و باقری می باشد. رئیس حفاظت اطلاعات فردی به نام جوزاری (تصویر در بالا) است.

مسئولان زندان، بندها را با زندانیان دست نشانده و فرمانبر رئیس زندان، کنترل و اداره می کنند. این زندانیان که از شرورترین زندانیان از متهمان جرائم خطرناک و مواد مخدر هستند، برای رئیس زندان جاسوسی کرده و خبر می برند. آنها ما بازاء فراهم بودن شرایط خرید و فروش مواد مخدر و تشکیل باندهای مواد مخدر، «نظم زندان» را به نفع رئیس زندان برقرار می کنند.

این زندانیان در بند همه کاره هستند. زندانیانی که با سن کم زیر ۱۸ سال دستگیر می شوند توسط این افراد مورد تجاوز قرار می گیرند. رئیس زندان هم کاری به این شرایط ندارد. اصل اینست که مخبری و جاسوسی انجام شود و «نظم» در زندان برقرار باشد. روسای زندان چشم خود را بر روی فساد رایج در این زندان می بندند.

افشاگریهای پیشین:

افشاگری – اسامی و مشخصات ۲۱۶ زندانبان و شکنجه گر زندان قزلحصار + عکس و کد ملی – قسمت اول

افشای شکنجه گران زندان قزلحصار – قسمت دوم

افشای شکنجه گران زندان قزلحصار – قسمت سوم

افشای اسامی و مشخصات و عکسهای جانیان و شکنجه گران زندان شیبان اهواز

 بر گرفته از کانون حقوق بشر ایران 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر