جزئیات عملیاتی که به خارج شدن هزاران سند و فاش شدن اسناد محرمانه اتمی ایران انجامید، از روز یکشنبه 15 ژوئیه توسط 3 روزنامه آمریکایی آغاز شد.
برپای گزارش‌هایی که اسرائیل آن را در اختیار این سه روزنامه قرار داده، روز 31 ژانویه گذشته، عوامل اطلاعاتی اسرائیلی، وارد انبار در محله‌ای تجاری در تهران پایتخت ایران شده و پس از 6 ساعت و 29 دقیقه موفق شدند آژیر خطر ساختمان را از کار بندازند. آن‌ها سپس با عبور از دو در، 32 گاو صندوق را باز کردند و از آن گنجی گرانبها خارج کردند: «نیم تُن سند محرمانه ویژه متعلق به برنامه اتمی ایران».
این گزارش‌ها توسط روزنامه‌های «نیویورک تایمز»، «واشینگتن پست» و «وال ستریت ژورنال» منتشر شده و جزئیات عوامل دستگاه اطلاعات خارجی اسرائیل (موساد) به آرشیو محرمامه برنامه اتمی ایران را حکایت کرده است.

اسناد درز رفته «اقدام ایران در به دست آوردن مواد مورد نیاز برای ساخت اسحله اتمی را به صورت برنامه‌ریزی شده» ثابت می‌کند؛ این همان چیزی است که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل آوریل گذشته در نطقی تلویزیونی، درباره آن سخن گفت. او تاکید کرد که اسناد به دست آمده توسط موساد، جزئیات برنامه اتمی ایران را نشان می‌دهد. تهران اما آن را تکذیب کرد و اسناد مورد اشاره نتانیاهو را «جعلی» دانست.

شعله‌های آتش با دمای 3600 درجه

در جزئیات منتشر شده از عملیات آمده که عوامل موساد، انبار را به طور کامل زیر نظر گرفته بودند. آن‌ها اطمینان حاصل کرده بودند که تیم نگهبانی صبح‌گاهی به طور معمول، حدود ساعت 7 صب در محل حاضر می‌شوند. از این رو به عوامل عملیاتی موساد دستور داده شده بود پیش از ساعت 5 صبح، انبار را ترک کنند تا زمان کافی برای فرار داشته باشند. زیرا به محض رسیدن تیم نگهبانی، سرقت اسناد محرمانه اتمی، کشف خواهد شد و جستجو برای یافتن عاملان، آغاز می‌‎شود.
این گزارش‌ها توضیح نداده که عوامل موساد در چه بخش‌های مشغول بودند و چه ارتباطی با اصل برنامه اتمی ایران یا نیروهای نگبهانی انبار یاد شده داشتند.
عوامل موساد ساعت 10:30 شب به انبار رسیدند در حالی که دستگاه‌هایی برای برافروختن شعله‌های آتش با دمای 3600 درجه را به همراه خود داشتند. این شعله‌ها برای باز کردن 32 گاف صندوق فلزی بزرگ کفایت می‌کرد. آن‌ها اما زمان کافی برای باز کردن همه گاوصندوق‌ها را نداشتند، از این رو گاف صندوق‌هایی را هدف قرار دادند که پوششی سیاه داشت و از لحاظ نوع سازه، پیچیده‌تر بود.
بنا بر آن‌چه که در سه روزنامه نوشته شده، عمده آن‌چیزی که به دست آمد، «تصاویری» بود که اسرائیل می‌گوید «آزمایش شاسی‌های انفجاری را نشان می‌دهد که می‌توان آن را در انفجارهای اتمی به کار برد».

پس از خارج کردن اسناد از انبار

عوامل موساد پس از آن‌که زمان تعیین شده برای سرقت اسناد از انبار به پایان رسید، به سمت مرز فرار کردند در حالی که 50 هزار برگه کاغذ، 163 سی دی به همراه خود داشتند. این انبار پس از امضای توافق هسته‌ای سال 2015 (برجام) که به بازرسان بین‌المللی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی از پایگاه‌های اتمی ایران را می‌دهد، مورد استفاده قرار گرفت.
پیش از این و در ماه مه گذشته، شبکه هفتم تلویزیون اسرائیل، گزارشی حاوی اطلاعاتی اختصاصی پخش کرد که از مسئولان سابقی در موساد به دست آمده است. این گزارش می‌گوید که نتانیاهو به اسنادی دست یافته که عوامل اطلاعاتی موساد به سرقت برده‌اند. بنا بر این گزارش، نتانیاهو از این اسناد در تدوین اتهام‌ها علیه تهران استفاده کرده است.
شبکه هفت تلویزیون اسرائیل گفت این کشور از صحت اسناد اطمینان حاصل کرده است. پش از این اخبار منتشر شده در برخی خبرگزاری‌ها حکایت از آن داشت که ایران «عملیات نفوذی را کشف کرده و تلاش کرده بود عوامل آن را تحت تعقیب قرار دهد».