کل نماهای صفحه

۲۵ تیر ۱۳۹۷

تظاهرات عراق، آتش زدن بنر خمینی و خامنه‌ای در بصره

تظاهرات عراق، آتش زدن بنر خمینی و خامنه‌ای در بصره

آتش زدن عکس خمینی و خامنه ای در تظاهرات عراق - بصره
آتش زدن عکس خمینی و خامنه ای در تظاهرات عراق - بصره
فعالان در رسانه‌های اجتماعی گفتند شامگاه یکشنبه ۲۴تیر۹۷ مردم بصره بنر خامنه‌ای و خمینی را به آتش کشیده و از مراجع خواستند علیه دولتمردان وابسته به رژیم ایران فتوا بدهند.
تظاهر کنندگان استان المثنی عراق شامگاه یکشنبه ٢٤تیر دفاتر حزب‌الدعوه به ریاست نوری المالکی و سپاه بدر به ریاست هادی عامری را تحت عنوان احزاب فاسد و اختلاسگر وابسته به رژیم ایران به آتش کشیدند و مرکز تلویزیون السماوه وابسته به سپاه بدر را تخریب کردند.

یک مسؤل امنیتی عراقی گفت روز یکشنبه ۲۴تیرماه در شهر سماوه دو تن از تظاهرکنندگان طی درگیریهای پلیس و نیروهای امنیتی با مردم کشته شدند. این در حالی است که تنش در شهرهای جنوب عراق به‌دلیل فقدان خدمات دولتی و گسترش فساد بیشتر می‌شود.
این مسؤل عراقی اضافه کرد که در سماوه مردم تلاش کردند تا ساختمان دادگاه را تصرف کنند و در نتیجه نیروهای امنیتی بروی آنها آتش گشودند.
تظاهرات مردم عراق
تظاهرات مردم عراق

تصرف مراکز دولتی توسط تظاهر کنندگان عراقی

برخلاف این‌که دولت اعلام کرده بود اقداماتی را برای مهار تنش در شهرهای جنوبی عراق بکار می‌گیرد، روز گذشته نیز در این شهرها اعتراضات ادامه داشت و مردم تلاش کردند که دفاتر ادارات دولتی و تأسیسات نفتی را تصرف کنند.
در مرکز شهر بصره تظاهرکنندگان ساختمان استانداری را تصرف کردند ولی پلیس آنها را با گاز اشک‌آور متفرق کرد. همچنین ۴نفر در اثر شلیک پلیس که تلاش می‌کرد مردم را متفرق کند زخمی شدند. مردم تلاش کردند تأسیسات نفتی الزبیر در جنوب غرب بصره را تصرف کنند ولی نیروهای امنیتی مانع آنها شدند. در این درگیریها تعدادی از خبرنگاران در اثر شلیک گاز اشک‌آور توسط نیروهای امنیتی دچار مشکلات تنفسی شدند.

بستن ورودیهای بندر ام القصر توسط تظاهر کنندگان عراقی

جوانان بیکار و تظاهر کنندگانی که خواهان بهبودی در خدمات دولتی بودند ورودیهای بندر ام القصر را بستند. این بندر یکی از بنادر ویژه واردات کالا در عراق است.
این هشتمین روز متوالی است که بصره در اعتراض به بیکاری و کمبود خدمات دولتی دست به تظاهرات می‌زند.
معترضان می‌گویند هنوز در بصره و دیگر استانهای جنوب عراق قطعی شبکه اینترنت ادامه دارد.
در استان ذی‌قار، عبد الحسن الجابری معاون مدیر بهداشت این استان گفت روز یکشنبه ۲۴تیرماه در شهر ناصریه، بزرگترین شهر استان، درگیریهایی میان تظاهر کنندگان و نیروهای پلیس در مقابل استانداری وجود داشت که در نتیجه ۱۵نفر از مردم و ۲۵تن از نیروهای امنیتی و پلیس زخمی شدند.
در استان مثنی که بزرگترین شهر سماوه است، یک منبع در پلیس عراق گفت تظاهر کنندگان در مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند و ضمن تخریب بخش‌هایی از ساختمان تلاش کردند آن را به آتش بکشند. او اضافه کرد که دسته دیگری از تظاهر کنندگان مقر گروه بدر، شبه‌‌نظامیان وابسته به رژیم ایران را به آتش کشیدند.

سرکوب تظاهر کنندگان نجف توسط شبه‌‌نظامیان رژیم ایران

در نجف صبح روز یکشنبه ۲۴تیرماه ۹۷ تظاهرات برگزار شد، ولی نیروهای امنیتی اقدام به متفرق کردن آن کردند. گزارشگر فرانس پرس گفت تعداد زیادی از شبه‌‌نظامیان موسوم به «گروهانهای السلام» در خیابانهای شهر دیده شده‌اند.

خبرنگار العربیه گفت وزیر کشور عراق فرمانده پلیس نجف را در پی تظاهرات اخیر برکنار کرد و سرتیپ علاء غریب را جایگزین او نمود.
در کربلا مردم هنگام شب در مقابل شورای استان تجمع کردند و با نیروهای امنیتی درگیر شدند. در این درگیریها نیز ۳۰تن مجروح شدند.
در این راستا خطوط هوایی اردن اعلام کرد پروازهایش را به فرودگاه نجف متوقف کرده و شرکت هوایی فلای دبی نیز اعلام کرد که در حال حاضر پروازی به نجف ندارد.
در این شرایط حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق در اطلاعیه‌ای گفت در اقدامی فوری با اختصاص سه و نیم تریلیون دینار معادل نزدیک به سه میلیارد دلار قصد دارد تا در بخشهای خانه‌سازی، مدرسه و بهبودی خدمات دولتی و مبارزه با مشکل بیکاری در استان بصره اقداماتی را انجام دهد.
او اعلام کرد که برای تصفیه آب و تعمیر شبکه برق و خدمات پزشکی نیز بودجه‌ای را مشخص خواهد کرد.

مطالب مرتبط:


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر