کل نماهای صفحه

۲۰ فروردین ۱۴۰۳

قوانین چهارگانه دوران بازداشت موقت؛ دانش ضروری برای شهروندان بازداشت شده – قسمت چهارم

 قوانین چهارگانه دوران بازداشت موقت؛ دانش ضروری برای شهروندان بازداشت شده – قسمت چهارم

دانش ضروری برای شهروندان بازداشت شده؛ بخش چهارم – قوانین چهارگانه پروسه بازداشت موقت

هر شهروند، هنگامی که در برابر دستگیری و بازداشت توسط مأمورینی که در خدمت دیکتاتوری هستند، قرار می‌گیرد باید بداند چگونه عمل کرده و از چه قوانین و تجاربی پیروی کند.

در بخش‌های پیشین به اقدامات ضروری پیش از بازداشت، چگونگی واکنش در دوران بازداشت و پروسه بازجویی و قبل از صدور حکم پرداختیم. در این بخش تجاربی برای دوره بازداشت موقت آورده شده است.

بخش چهارم – تجاربی برای دوره بازداشت موقت

دانش ضروری برای شهروندان هنگام بازداشت
دانش ضروری برای شهروندان هنگام بازداشت

در دوره بازداشـت موقت و احتمالا سلول انفرادی، بکارگیری رهنمودهای زیر میتواند در سپری کردن موفقیت آمیز این پروسه موثر باشد:

۱. داشتن برنامه در سلول انفرادی:

ممکن است مدتی شما را در انفرادی بیندازند. برای خودتان برنامه داشته باشید و به حرفهایی که میخواهید بعدا بزنید فکر کنید. ورزش کنید. ترانه و شعر بخوانید تا روحیه شما بالا بماند.

۲.عدم اعتماد مطلق به افراد ناشناس:

هنگامی که در بازداشـت هستید و دوران بازجویی خودتان را می گذرانید، به دلیل اینکه شناختی از افراد ندارید به هیچکس در انفرادی اعتماد نکنید و راجع به کارها و فعالیتهای خودتان هیچ صحبتی نکنید تا به شناخت روشنی از افراد برسید.

۳.رد مصاحبه تلویزیونی تحت هر شرایطی:

تحت هیچ شرایطی و با هیچ وعده و وعیدی از جانب بازجو و نمایندگان دستگاه اطلاعات، مصاحبه تلویزیونی را نپذیرید. هر مصاحبه تلویزیونی از جانب شما، تأییدی بر اتهاماتی است که به شما زده‌اند.

۴.عدم پذیرش توصیه همکاری از جانب هر فردی:

ممکن است بازجویان، برای ترغیب شما به اقرار و پذیرفتن اتهامات، دوستان و یا نفراتی را در سلول شما بیندازند که به شما توصیه کنند برای سبک کردن پرونده تان هر آنچه را که بازجو میخواهد، به آن اعتراف کن. توجه داشته باشید که نبایستی مطلقا با کسی در رابطه با فعالیتهایتان صحبت کنید و حرف چنین افرادی را هم نپذیرید.

دانش ضروری برای شهروندان هنگام بازداشت
دانش ضروری برای شهروندان هنگام بازداشـت
کانون حقوق بشر ایران

با ارسال تجارب و نظرات خود در کمک به سایر شهروندان در مقابل ماموران سرکوب پیشقدم شوید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر