کل نماهای صفحه

۱۸ مرداد ۱۳۹۷

تاکید مجدد صدر بر 40 پیش‌ شرط‌ خود برای تشکیل دولت جدید عراق

تاکید مجدد صدر بر 40 پیش‌ شرط‌ خود برای تشکیل دولت جدید عراق



دبی-العربیه.نت فارسی

مقتدی صدر، رهبر جنبش صدری‎ها، روز پنجشنبه 9 اوت بار دیگر نسبت به هر گونه عدم پایبندی ائتلاف‌های سیاسی به شروط چهل‌گانه‌ای که پیشتر او برای تشکیل کابینه دولت جدید اعلام کرد، شدیدا هشدار داد.
رهبر صدری‎ها در بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن به دست العربیه رسید، گفت، اگر ائتلاف‌های سیاسی موجود به شروطی که او پیشتر برای تشکیل دولت جدید اعلام کرده بود، پایبند نشوند، در هیچ حکومتی که بر اساس سهمیه بندی یا به عبارتی «تقسیم غنائم» تشکیل شود، نه تنها شرکت نخواهد کرد بلکه به جبهه مخالفان سیاسی و اعتراضات مردمی «سازنده» خواهد پیوست.
صدر از همه ائتلاف‌های «میهن دوست» خواست تا با التحاق به ائتلاف مخالفان که او تصمیم دارد آن را به نام «جبهه نجات ملی» تشکیل دهد، بپیوندند.
صدر پیشتر نیز اعلام کرده بود، چنانچه شرایط تشکیل یک دولت ملی فراهم نشود، ائتلاف «سائرون» به جبهه مخالفان سیاسی و اعتراضات مردمی ملحق خواهد شد.
صدر روز یکشنبه با طرح 70 پیش شرط به عنوان شرایطی جدید برای تشکیل دولت و تعیین مشخصاتی که نخست وزیر بعدی باید داشته باشد، مخالفان و شرکای سیاسی خود را شگفت زده کرد.
اعلام این شرایط از سوی مقتدی صدر مسئله تشکیل دولت از میان ائتلاف‌های پیروز را بسیار پیچیده کرده است.
ضیاء الاسدی سخنگوی دفتر صدر روز یکشنبه گفت:«شرایط انتخاب نخست وزیری که مقتدی صدر تعیین کرده در چارچوب قانون اساسی عراق و مصوبات پارلمان این کشور نمی‌گنجد».
وی افزود:«مقتدی صدر خود چشم طمعی به وزارت یا پست نخست وزیری ندارد اما او برنامه دارد که می خواهد کسی نخست وزیر شود که این برنامه را اجرا کند».
ائتلاف سائرون برنده رتبه اول در انتخابات پارلمانی ماه مه سال جاری در عراق بود.
لاسدی گفت:«مقتدی صدر تنها رهبری بود که توانست برنامه‌ای واضح برای تشکیل دولت ارائه دهد.
ابراهیم الساری، تحلیلگر سیاسی عراق در تماس با العربیه با اشاره به اوضاع بحرانی عراق گفت: «وضعیت در منطقه نشان می‌دهد که عراق امروز نیازمند یک نخست وزیر قدرتمند است که بتواند در تعامل با دخالت نیروهای خارجی یک تعادلی ایجاد کند و با فاسدان داخل کشور مقابله و مبارزه کند.
وی افزود:«متاسفانه خیلی از مسئولان عالی رتبه عراقی خود غرق در فساد هستند اما این مسئولین نفوذ زیادی در نهادهای دولت مانند قوه فضائیه دارند به همین دلیل کسی نمی تواند آنها را مجازات یا محاکمه کند».
ابراهیم الحمدان، تحلیلگر سیاسی عراق در تماس با تلویزیون العربیه گفت:«پیش‌شرط‌های مقتدی صدر بیشتر با هدف فشار بر ائتلاف های سیاسی که هنوز موضع خود را نسبت به تشکیل دولت اعلام نکرده‌اند، بیان شده است ».
وی افزود:«شبه نظامیان تابع ایران در عراق پس از اعلام موضع حیدر العبادی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران و اینکه دولت او به این تحریم ها پایبند خواهد ماند، فشارهای خود را بر دولت العبادی افزایش دادند».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر