کل نماهای صفحه

۲۰ مرداد ۱۴۰۳

گزارش دکتر جاوید رحمان: نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در ایران

 

گزارش دکتر جاوید رحمان: نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در ایران

دکتر جاوید رحمان، در این گزارش سران حکومت را به نسل کشی و جنایت علیه بشریت در سال‌های ابتدایی دهه ۶۰ و قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ متهم کرده است. در این گزارش سران حکومت بابت کشتار جوانان آزادی‌خواه در ایران خواستار تعقیب مظنونان و متهمان، تضمین عدالت برای قربانیان و محاکمه عاملان این جنایات شده است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، دوشنبه اول مردادماه ۱۴۰۳، آخرین گزارش دکتر جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در باره حقوق بشر در ایران منتشر شد. این گزارش به اعدام‌ها سران و ایادی حکومت در سال‌های ابتدایی دهه۶۰ و قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ پرداخته است.

اظهار نگرانی جاوید رحمان از نقض حقوق بشر در ایران
دکتر جاوید رحمان

دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل بیانیه‌ای در رابطه با گزارش آقای جاوید رحمان تحت عنوان «جنایت‌های وحشیانه باید مورد تحقیق قرار بگیرد و عاملان آن باید محاکمه شوند» منتشر کرد. وی در این گزارش سران حکومت را به نسل کشی و جنایت علیه بشریت در سال‌های ابتدایی دهه ۶۰ و قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ متهم کرده است.

وی در این گزارش با اشاره به سران حکومت و کشتار جوانان آزادی‌خواه در ایران، خواستار تعقیب مظنونان و متهمان، تضمین عدالت برای قربانیان و محاکمه عاملان این جنایات شده است. در جایی از این گزارش آمده است:

« ایجاد یک راه‌کار بین‌المللی تحقیق و پاسخ‌گویی، با استفاده از قضات جهانی، برای دست‌یابی به این هدف‌ها و پرداختن و پایان دادن به رنج طولانی مدت قربانیان و خانواده‌ آنها ضروری است.»

1
تاکید بر تعقیب متهمان و اشاره به نقش رئیسی و پورمحمدی

جاوید رحمان خواستار تعقیب متهمان جنایات روی داده در سال‌های ابتدایی دهه ۶۰ و قتل عام زندانیان در سال ۶۷ شد و به نقش ابراهیم رئیسی و مصطفی پورمحمدی در آن اشاره آشکار دارد.

این گزارش را شاید بتوان قوی‌ترین گزارش در رابطه با قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ دانست در این گزارش آمده است که این اعدام‌ها مربوط به گروه‌های مخالف حکومت و عمدتا زندانیان هوادار مجاهدین خلق بوده است.

وی به دفن مخفیانه زندانیان اعدام شده در گورهای دسته‌جمعی و بدون نام اشاره کرده که باعث رساندن آسیب روحی بر روی مادران، پدران، فرزندان و همسران آنها شده است.

2
خشونت جنسی برعلیه زندانیان زن توسط سران و ایادی حکومت

در این گزارش سران حکومت و ایادی آنها به خشونت جنسی بر علیه زنان و دختران زندانی نیز اشاره شده است. جاوید رحمان این اقدام را به منظور شکستن روحیه زنان و تحقیر آنها دانسته و اطلاعات آنرا به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارسال کرده است.

جاوید رحمان در این گزارش به کشتار، اذیت و آزار و تحقیر اقلیت‌های قومی و مذهبی به طور خاص بهاییان در ایران اشاره کرده است. جنایاتی که در ایران قاتلان در مصونیت کامل می‌باشند. آنها نه تنها خود را موظف به پاسخگویی به خانواده قربانیان ندانسته بلکه با ابزار سرکوب همچون دستگیری، زندان و شکنجه و تهدید به قتل آنها را مجبور به سکوت می‌‌کنند.

3
رفع فرهنگ مصونیت از مجازات سران حکومت و ایجاد یک سازو کار بین‌المللی برای محاکمه آنها

شورای حقوق بشر سازمان ملل، تمدید ماموریت جاوید رحمان
آخرین گزارش جاوید رحمان

دکتر جاوید رحمان، در پایان این گزارش با اشاره به فرهنگ مصونیت از مجازات در رابطه با سران جنایتکار این حکومت خواستار پایان دادن به این مصونیت شده است. وی همچنین خواستار استفاده از یک سازو کار قضایی و بین‌المللی برای محاکمه مرتکبان جنایت علیه بشریت و نسل‌کش در ایران شد.

دکتر جاوید رحمان در قسمتی از گزارش خود می‌نویسد:

«جامعه بین‌المللی باید یک مکانیزم ویژه برای تحقیق و محاکمه جنایات وحشیانه در ایران برقرار کند. این راه‌کار باید برای انجام تحقیقات کامل و جمع‌آوری شواهد اختیار کامل داشته باشد تا سران حکومت نتوانند مانعی برای پیگردهای جنایی آینده را داشته باشد.»

وی در نهایت خواستار صدور برگه تعقیب جنایی سران حکومت ایران با ذکر شواهد کافی شده و خواستار مبارزه‌ای بی‌امان با مصونیت جنایی و بی‌کیفرماندن جنایت‌کار شد. به گفته وی مقامات ایران بایستی کلیه حقایق مربوط به این جنایات علیه بشریت و نسل‌کشی را در اختیار مجامع قضایی بین‌المللی قرار دهند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر