کل نماهای صفحه

۲۵ تیر ۱۳۹۶

مریم میرزاخانی، نابغه 40 ساله ریاضی جهان درگذشت - کمیسیون زنان شورای ملی مقاومت ایران،

مریم میرزاخانی نابغه ریاضی و نخستین زن برنده مدال فیلدز در ریاضیات امروز ۱۵ ژوئیه در یکی از بیمارستانهای آمریکا درگذشت.
خبر ابتلای خانم میرزاخانی به بیماری سرطان تنها سه روز قبل منتشر شده بود.
کمیسیون زنان شورای ملی مقاومت ایران، درگذشت دریغ انگیز این زن بزرگوار و نابغه ریاضی جهان را به خانواده وی، به مردم و زنان ایران، جامعه علمی و زنان جهان تسلیت عرض می کند.
مریم میرزاخانی که در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۵۶ در تهران متولد شده بود، از دوران نوجوانی که در دبیرستان فرزانگان تهران تحصیل می کرد برنده مدال طلا در المپیادهای ریاضی شد.
وی نخستین دختری بود که به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت؛ نخستین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت؛ نخستین کسی بود که دو سال مدال طلا گرفت و نخستین فردی بود که در آزمون المپیاد ریاضی جهانی نمرهٔ کامل گرفت.
وی پس از پایان دوره کارشناسی ریاضی از دانشگاه شریف در سال 1999 به آمریکا رفت و دکترای خود را در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه هاروارد به سرپرستی کورتیس مک مولن که از برندگان مدال فیلدز بود گرفت.
نشریه پاپیولار ساینس آمریکا از مریم میرزاخانی به عنوان یکی از ده ذهن جوان برگزیده سال ۲۰۰۵ تجلیل کرد.
میرزاخانی برنده جوایزی چون جایزه ستر از انجمن ریاضی آمریکا در سال ۲۰۱۳، جایزه کلی و مدال فیلدز در سال ۲۰۱۴ است.
وی از یازدهم شهریور ماه ۱۳۸۷ (اول سپتامبر ۲۰۰۸) در دانشگاه استنفورد استاد دانشگاه و پژوهشگر رشته ریاضیات است. پیش از این، او استاد دانشگاه پرینستون بود.
وی در کنار توانمندی علمی و ذهنی، الگوی فروتنی و انسان دوستی، سادگی، تواضع و سایر خلقیات نیکو بود که از وی یک انسان به تمام معنی ساخته بود.
وی با یک ریاضیدان اهل چکسلواکی ازدواج کرده بود و از او یک دختر ۶ساله به نام آناهیتا به جا مانده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر