کل نماهای صفحه

۱۰ خرداد ۱۴۰۳

گزارش عفو بین‌الملل، ۷۵درصد اعدام‌های ثبت شده سال ۲۰۲۳در ایران رخ داده است

 گزارش عفو بین‌الملل، ۷۵درصد اعدام‌های ثبت شده سال ۲۰۲۳در ایران رخ داده است

به گفته عفو بین‌الملل سران حکومت در ایران به منظور ایجاد جو رعب و وحشت در کشور به خصوص پس از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، اعدام‌ها را افزایش داده است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران چهارشنبه ۹خرداد ۱۴۰۳، سازمان عفو بین‌الملل درگزارش سالانه خود که مربوط به سال ۲۰۲۴ است اعلام کرد که اعدام‌ها در ایران افزایش چشمگیری داشته است. در این گزارش با اشاره به میزان اعدام‌ها در ایران، اعلام شد که ۷۵درصد اعدام‌های ثبت شده در جهان در سال ۲۰۲۳، در ایران رخ داده است.

به گفته عفو بین‌الملل سران حکومت در ایران به منظور ایجاد جو رعب و وحشت در کشور به خصوص پس از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، اعدام‌ها را افزایش داده است. آنها از این افزایش اعدام‌ها به عنوان اهرم کنترل قدرت خود بر جامعه استفاده می‌کنند.

در گزارش سازمان عفو بین‌الملل آمار اعدام‌ها در ایران ۸۵۳ اعدام ثبت شده است. این در حالی است که این آمار در سال پیشین آن ۵۷۶نفر ذکر شده است.

با ارسال هرگونه اطلاعات در این زمینه به ما کمک کنید تا صدای زندانیان باشیم

گزارش سالانه سازمان عفو بین الملل سال ۲۰۲۲
گزارش سالانه سازمان عفو بین‌ الملل سال ۲۰۲۲

نقض حقوق بشر در گزارش جاوید رحمان

پیش از این آقای جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در پنجاه و پنجمین اجلاس شورای حقوق بشر، به تشدید صدور و اجرای احکام اعدام در ایران پرداخت و گفت: «دست‌کم ۸۳۴ تن در سال ۲۰۲۳ در ایران اعدام شدند که این رقم، افزایش ۴۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد.» براساس گزارش ارائه شده، از این رقم ۴۷۱ تن از افراد اعدام شده به‌دلیل جرایم مرتبط با موادمخدر با مجازات مرگ مواجه شده‌اند؛ عددی که ۵۶.۵ درصد آمار اعدام‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

گزارشگر ویژه به اعدام‌شدگان بازداشت شده در این اعتراضات اشاره کرد و گفت: «مقامات ایرانی متاسفانه ۹ مرد را به‌دلیل مشارکت در اعتراضات اعدام کرده‌اند.» درباره اعدام کودک متهمان زیر ۱۸ سال در ایران گفت که این از «نگرانی‌های جدی بیان شده توسط او و جامعه بین‌المللی» است. همچنین درباره اعدام زنان اعلام کرد که یکی از بالاترین نرخ‌های اعدام زنان همچنان در کشور ایران ثبت شده و دست‌کم ۲۲ زن در سال ۲۰۲۳، در ایران اعدام شده‌اند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر