کل نماهای صفحه

۹ خرداد ۱۴۰۳

پرونده شهرک اکباتان، ادامه شکنجه و فشار بر متهمان جهت اخذ اعترافات اجباری

 

پرونده شهرک اکباتان، ادامه شکنجه و فشار بر متهمان جهت اخذ اعترافات اجباری

انتقال متهمان پرونده شهرک اکباتان، پس از آن صورت گرفت که قاضی دادگاه، پرونده را با اعلام نقض درتحقیقات قضایی به دادسرا بازگردانده است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، دوشنبه ۷خردادماه ۱۴۰۳چهار تن از متهمان پرونده شهرک اکباتان در مکان نامعلومی تحت نظر سپاه برای اخذ اعترافات اجباری تحت فشار وشکنجه قرار دارند.

پیش از این گفته شده بود، سید محمد مهدی حسینی، نوید نجاران، مهدی ایمانی و میلاد آرمون، ۴تن از متهمان پرونده معروف به شهرک اکباتان به بند امنیتی اطلاعات سپاه منتقل شده‌اند. آنها پیش از این در زندان قزلحصار کرج زندانی بودند.

این انتقال پس از آن صورت گرفت که قاضی دادگاه، پرونده را با اعلام نقض درتحقیقات قضایی به دادسرا بازگردانده است. پس از آن ۴ تن از متهمان پرونده شهرک اکباتان به بند امنیتی اطلاعات سپاه منتقل شدند. بازجویی از این جوانان بدون حضور وکیل انتخابی و خارج از روال قضایی می‌باشد. آنها همچنین از ملاقات‌ و تماس تلفنی با خانواده محروم شده‌اند.

با ارسال هرگونه اطلاعات در این زمینه به ما کمک کنید تا صدای زندانیان باشیم

اتهام محاربه برای ۴ تن از بازداشت‌شدگان پرونده اکباتان
اتهام محاربه برای ۴ تن از بازداشت‌شدگان پرونده اکباتان

تسریع در روند محاکمه متهمان پرونده شهرک اکباتان در بهمن‌ماه ۱۴۰۲

در روزهای منتهی به ۲۸ بهمن ۱۴۰۲، رسانه‌ها از اتهام محاربه به ۴ تن از بازداشت‌شدگان پرونده موسوم به شهرک اکباتان خبردادند. این اتهام برای بازداشت‌شدگان خطرناک بوده و می‌تواند زمینه‌ساز احکام سنگین و حتی اعدام آنها شود. هم‌زمان با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ و پس از کشته شدن یک بسیجی در آبان ماه همان سال، نیروهای امنیتی با یورش به این شهرک حداقل ۵۰ تن از جوانان را دستگیر کردند. آنها در نهایت برای ۱۴تن از این جوانان کیفرخواست صادر کرده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه اتهام بازداشت‌شدگان پرونده شهرک اکباتان را محاربه، مشارکت در قتل و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی عنوان کرده بود.

۴متهم به محاربه در پرونده شهرک اکباتان عبارتند از:

مهدی حسینی، ۲۵ساله، در ۱۲ آبان ۱۴۰۱ بازداشت شد.

مهدی ایمانی، ۲۹ ساله، در ۲۲ آذر ۱۴۰۱ بازداشت شد.

نوید نجاران، ۳۱ ساله، چند ماه پس از دستگیری سایر نفرات در اهوار بازداشت شد.

میلاد آرمون، ۲۵ ساله، متهم ردیف اول و از اولین بازداشت‌شدگان پرونده اکباتان است.

این پرونده مانند بسیاری از پرونده‌های جوانان بازداشتی روند طبیعی خود را طی نکرده و بسیاری از اعترافات اجباری تحت شکنجه گرفته شده است. پیش از این نیز اخباری از شکنجه‌های وحشیانه دستگیر‌شدگان، توسط ماموران امنیتی منتشر شده بود.

 

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر