کل نماهای صفحه

۲۰ فروردین ۱۴۰۳

هدایت الله فرزادی رئیس زندان اوین در سایه حمایت سپاه پاسداران؛ شکنجه‌گری در مسند ریاست

 هدایت الله فرزادی رئیس زندان اوین در سایه حمایت سپاه پاسداران؛ شکنجه‌گری در مسند ریاست

هدایت الله فرزادی رئیس زندان اوین در سایه حمایت سپاه پاسداران را بشناسیم

هدایت الله فرزادی رئیس زندان اوین مورد حمایت و تایید سپاه پاسداران
هدایت الله فرزادی

هنگامی‌که روز پنجم شهریور ۱۴۰۱، پاسداری بنام «هدایت الله فرزادی» به ریاست زندان اوین منصوب شد این سؤال بوجود آمد که او چه کسی است و چگونه توانسته است چنین اعتمادی را در درون سران نظام و سپاه پاسداران بدست آورد. در همان نخستین روزهای ریاست هدایت‌الله فرزادی بر اوین، زندانی سیاسی «بهنام موسیوند»، برای تنبیه به زندان «رجایی‌شهر» منتقل شد. نام فرزادی، یادآور قتل زندانی سیاسی «علیرضا شیرمحمدعلی» در زندان تهران بزرگ است. درست در زمانی که این جانی آدمکش رئیس زندان تهران بزرگ بود. بسیاری از زندانیان به خاطر دارند که فرزادی، شخصا در شکنجه و ضرب و شتم زندانیان حضور داشته و نقش دارد.

هدایت الله فرزادی کیست؟

هدایت الله فرزادی، یک پاسدار است. او در رشته حقوق در دانشگاه امام حسین تحصیل کرده است. دانشگاهی که فقط پاسداران وفادار به خامنه‌ای و مورد اعتماد سپاه را پس از عبور از فیلترهای مختلف، در آن ثبت‌نام کرده و می‌پذیرند. فرزادی با حمایت سپاه، به عنوان نیروی مورد تایید اطلاعات این نهاد نظامی امنیتی وارد سیستم زندان‌بانی شد. فرزادی، از سال ۱۳۸۶ تا بهمن ۱۳۹۶ بمدت ۱۰سال ریاست زندان مرکزی «دیزل‌آباد» کرمانشاه را برعهده داشت. کارنامه هدایت الله فرزادی در زندان دیزل آباد کرمانشاه بقدری سیاه است که در زمان صدارت او، زندانیان این زندان را تحت عنوان « ایستگاه آخر دنیا» نام گذاری کردند.

سابقه کاری هدایت فرزادی:

هدایت الله فرزادی رئیس زندان اوین مورد حمایت و تایید سپاه پاسداران
هدایت الله فرزادی

از سال ۸۲ تا ۸۶، رئیس اردوگاه کار درمانی از ۱۳۸۶ تا بهمن ۹۶، رئیس زندان مرکزی دیزل آباد کرمانشاه از بهمن ۹۶ تا تیر ۹۸، رئیس زندان تهران بزرگ تیر۹۸ تا شهریور ۱۴۰۱، سمت رئیس بازرسی سازمان زندان‌ها از روز شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱، ریاست زندان اوین قابل ذکر است که فرزادی بازجوی مورد اعتماد اطلاعات سپاه هم است و زندانیان سیاسی در کرمانشاه را به او می‌سپردند. در عین‌حال، فرزادی را از نیروهای تیم «غلامعلی محمدی» می‌شناسند که هم‌گام با او در سیستم زندان رشد کرد. محمدی از آبان ۱۴۰۰ به ریاست سازمان زندان‌ها منصوب شد به این دلیل که او نیز از نیروهای مورد اعتماد غلامحسین محسنی ‌اژه‌ای، به حساب می‌آید. هدایت الله فرزادی، از پنجم شهریور ۱۴۰۱، بدنبال فرار یکی از زندانیان اوین به نام «فرهاد سلمان‌پور»، ضمن حفظ سمت بازرسی سازمان‌ زندان‌ها، سمت ریاست اوین را هم برعهده گرفت. فرزادی معتقد است که زندانیان باید هزینه‌های سنگین روحی و روانی بپردازند تا دیگر به زندان بازنگردند. برای همین هم به شهادت‌ بسیاری، از خشن‌ترین بازجوها و زندان‌بان‌ها بوده است.

شواهد شکنجه‌گری و خشونت هدایت الله فرزادی

هدایت‌الله فرزادی پیش از ریاست بر زندان دیزل‌آباد، از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۶ رییس اردوگاه کاردرمانی بود و پس از دیزل‌آباد، برای ۲سال ریاست زندان تهران بزرگ را برعهده داشت. پس از قتل علیرضا شیرمحمدعلی، بسیاری گمان بردند فرزادی برکنار شده است اما او به سمت رئيس بازرسی سازمان زندان‌ها گماشته شد.   وبلاگ نویس و زندانی سیاسی سابق «سهیل عربی»، در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است که هدایت الله فرزادی او را به انتقال به «امین آباد» تهدید می‌کرده است. سهیل عربی نوشته است: «فرزادی، به نوچه‌هایش، وحید صفری و محسن سعادت دستور داد در دهانم قرص بریزند. پس از آن تا مدت‌ها تشنج می‌کردم و گیج بودم. وحید صفری بعدتر گفت که حمید خروس، مواد مخدر از نوع شیشه در بطری آب می‌ریخت.» زندانیان شهادت داده‌اند که فرزادی در زندان تهران بزرگ و هنگام ضرب و شتم زندانیان، پا روی گردن زندانیان گذاشته و شخصا آنها را شکنجه می‌کرده است. به دستور او زندانیان را به بهانه بهداری صدا می‌زدند ولی بعد به زیر بازجویی می‌برده‌اند. ممانعت فرزادی از اعزام زندانیان بیمار به بیمارستان باعث روی‌ دادن فجایعی مثل مرگ زندانیان شده است؛ همان‌ها که نام و راهی به رسانه‌ها ندارند و نام‌شان جایی منتشر نشده است. هنگامی که زندانیان در اعتراض به رفتار وحشیانه و خشن او اعتراض کرده و دست به اعتصاب می‌زدند، فرزادی گفته بود: «بگذارید بمیرند. یک زباله کمتر»!

کشیدن ۴پایه از زیر پای اعدامی‌ها

بنا به شهادت زندانیان، هدایت الله فرزادی به شدت بی‌رحم است و رفتاری خشونت‌بار دارد. او شخصا در مراسم اعدام زندانیان در زندان دیزل آباد حاضر شده و خودش ۴پایه را از زیر پای اعدامی‌ها می‌کشید. در دوران تصدی فرزادی به زندان دیزل آباد، دست یکی از زندانیان را به اتهام سرقت در حضور تمامی زندانیان جرائم سرقت، قطع کردند. او گفته بود حضور این زندانیان برای تماشای صحنه قطع دست، اجباری است.

دیزل‌آباد آخر دنیاست

یک زندانی سیاسی کرد، که خود مدت ۲سال را در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه تحت ریاست هدایت فرزادی سپری کرده است در بخشی از خاطرات خود چنین نوشته است: «شاید یکی از تلخ‌ترین صحنه‌های دلخراشی که واقعا مدتی مرا متاثر کرد، قطع دست یکی از زندانیان سارق سابقه‌دار در محوطه‌ی داخل زندان دیزل‌آباد با حضور تمامی زندانیان جرائم سرقت بود. همراه چندین زندانی منتظر انتقال به قرنطینه زندان بودیم. هرکس درمورد اتهامش سخن میگفت. یک زندانی که معلوم بود سابقه‌دار است بعد از اینکه فهمید اتهام سیاسی دارم، با تبسمی برلب جمله‌هایی بر زبان آورد که نشان از تجربیات چندین ساله اش در این زندان بود و با گذشت چندین سال از آزادی‌ام هر بار باشنیدن اسم دیزل آباد همان جمله به ذهنم خطور می‌کند: «اینجا ایستگاه آخر دنیاست، اینجا انسانیت رنگ می‌بازد، اینجا زندان دیزل آباد کرمانشاه است». دوسال حبس در این زندان مفهوم ایستگاه آخر دنیا را برایم روشن کرد هدف رئیس زندان (هدایت الله فرزادی) از انتقالم به این بند(بند زندانیان خطرناک) ترساندنم و هشدار غیرمستقیم، که باید مواظب عملکردم در آینده باشم‌، بود. شاید یکی از سخت‌ترین شکنجه‌هایی که علیه یک زندانی سیاسی اعمال می‌شود این است که به اجبار در کنار زندانیان مصرف کننده مواد مخدر و خطرناک محبوس و از نزدیک شاهد رفتار غیرانسانی آن‌ها باشد و اختیاری نیز برای جلوگیری از این موارد نداشته باشد.»

جنایات هدایت الله فرزادی در ریاست زندان تهران بزرگ از بهمن ۹۶ تا تیر ۹۸

هدایت الله فرزادی رئیس زندان اوین مورد حمایت و تایید سپاه پاسداران
هدایت الله فرزادی قاتل علیرضا شیرمحمدعلی

از پرونده سیاه هدایت الله فرزادی در ریاست زندان تهران بزرگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضرب و شتم، شکنجه، قتل و محرومیت زندانیان از حقوق اولیه‌شان.
  • عدم رعایت اصل تفکیک جرائم، تراکم جمعیت بسیار بالا در بندها، شرایط اسفبار بهداشتی زندان، قطع آب به روی زندانیان و گرسنگی دادن به آنها.
  • مرگ یک زندانی ۲۷ ساله پس از ۴۳ روز حبس در زندان تهران بزرگ در پی عفونت ریه و عدم رسیدگی در آذر ۹۷
  • عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت زندانی سیاسی سهیل عربی پس از مضروب شدن شدید در بازجویی در اردیبهشت ۹۸
  • شکنجه و اذیت و آزار دراویش گنابادی که در بهمن و اسفند ۹۶ در وضعیت مجروح و مصدوم به زندان تهران بزرگ منتقل شده و در شرایط بسیار نامناسبی قرار گرفتند، بطوری که با وجود جراحت‌های سنگین و حتی وجود ساچمه در بدن‌هایشان هیچ کدام به پزشکی قانونی منتقل نشده و در بهدای داخل زندان فقط باندپیچی شدند.

یکی از دراویش گنابادی در باره زندان تهران بزرگ گفته بود: «اینجا فینال زندان‌ها و ته دنیاست. به قرنطینه زندان منتقل شدم. درویشان را دیدم همه مجروح و خونی، چشمان و بدنشان پر از ساچمه تفنگ ماموران بود، درد می‌کشیدند، سرویس بهداشتی لبریز از خون بود. به بهداری و بیمارستان اعزام نمی‌کردند. دراویش مجبور بودند بخیه‌ها و پین‌های مانده در تنشان را با قوطی کنسرو در بیاورند.» شایان ذکر است هدایت فرزادی یکی از دراویش را که در یک فایل صوتی درباره وضعیت این زندان اطلاع رسانی کرده بود تهدید کرد که برعلیه او اعلام جرم خواهد کرد.

  • او همچنین مافیای فروش قرص ب۲ (مخدر) را در تهران بزرگ راه اندازی کرد. قرص بوپرنوورفین معروف به ب۲ از پرطرفدارترین مخدرها در زندان‌هاست. فقط در زندان تهران بزرگ روزانه ۳۰هزار قرص ب۲ مصرف می‌شود.
  • قتل زندانی سیاسی علیرضا شیرمحمدعلی. در شامگاه دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸, در تیپ ۱ اندرزگاه ۱۱ زندان تهران بزرگ، علیرضا شیرمحمدعلی توسط ۲نفر از زندانیان جرائم خطرناک به نام‌های محمدرضا خلیل زاده و حمیدرضا شجاع زاده که در بند زندانیان سیاسی نگهداری می‌شدند با ۵۰ ضربه چاقو مورد حمله قرارگرفت و از ناحیه شاهرگ و شکم به شدت مجروح شد. وی با توجه به شدت و میزان جراحات قبل از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داد.

شکنجه‌های روانی زندانیان معترض

هدایت‌الله فرزادی، زندانیانی را که با او سر سازش نداشته باشند، مورد شکنجه‌‌های بیشتر قرار می‌دهد. نتیجه هر اعتراض توسط زندانی، اعمال خشونت بیشتر و شکنجه از جانب فرزادی است. فرزادی به عنوان یکی از ناقضان حقوق بشر، شکنجه، تجاوز و قتل در صورت خروج از ایران، می‌تواند مورد تعقیب قرار گرفته و همانند حمید نوری، حکم دستگیری اش صادر شده و دادگاهی شود.

از همه زندانیان و شهروندانی که به هر ترتیب از پاسدار جنایتکار هدایت الله فرزادی، و اقدامات او علیه زندانیان اطلاعاتی دارند، تقاضا می‌کنیم که جهت تکمیل این گزارش، اطلاعات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

با ارسال هرگونه اطلاعات، در افشای شکنجه‌گران، قاتلان و ناقضان حقوق بشر به ما یاری رسانید

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر