کل نماهای صفحه

۲۰ فروردین ۱۴۰۳

دانش ضروری برای شهروندان بازداشت شده؛ بخش اول – اقدامات ضروری پیش از بازداشت

 دانش ضروری برای شهروندان بازداشت شده؛ بخش اول – اقدامات ضروری پیش از بازداشت

مجموعه آموزش و دانش ضروری برای شهروندان بازداشت شده؛ بخش اول – اقدامات ضروری پیش از بازداشت

تجربه کلیدی: دفاع هر شخص از خودش، از آغاز بازداشت و بازجویی شروع می شود. بنابراین علیرغم هر فشاری، هیچ اتهامی را قبول نکنید.

مقدمه:
از آنجائی که مأمورین امنیتی که در خدمت دیکتاتوری هستند، آموزش دیده و تجارب زیادی در سرکوبگری دارند، باید دانست که هر شهروند، هنگامی که در برابر دستگیری و بازداشت توسط همین مأمورین قرار می‌گیرد باید چگونه عمل کرده و از چه قوانین و تجاربی پیروی کند.

ضروری است که شهروندان پیش از دستگیری نسبت به دانش پروسه بازداشت، بازجویی و محاکمه شناخت پیدا کرده و از پیچیدگی لازم در برابر بازجویان و … برخوردار باشند.

به همین منظور متن حاضر از تجارب، افراد بازداشتی که در اختیار کانون حقوق بشر ایران قرار گرفته، تنظیم شده و در اختیار شما است تا از امکان واکنش و دانش ضروری در این رابطه برخوردار باشید.

قسمت اول – اقدامات ضروری پیش از بازداشت

دانش ضروری برای شهروندان هنگام بازداشت
دانش ضروری برای شهروندان هنگام بازداشت

افرادی که که احتمال بازداشت آنها وجود دارد، ضروریست از قبل اقدامات زیر را انجام داده باشند:

۱. رسانه‌ای کردن خبر دستگیری:

  • به خانواده خود توضیح دهید که در صورت دستگیری شما، خبر دستگیری را رسانه ای کنند. چون با رسانه ای کردن خبر، بازجو نمیتواند هر کاری خواست با شما بکند. بنا به تجربه مکرر، مأمورین به خانواده فرد بازداشتی فشار می آورند و یا آنها را تهدید می‌کنند که «سکوت» بهترین راه برای فشار کمتر به فرد بازداشـتی است. اما این حرف دروغ است و خانواده نبایستی فریب این حرف را بخورد و به خواسته بازجویان و مأمورین اطلاعاتی تن بدهد.
  • عدم اطلاع‌رسانی خبر بازداشت و رفتارهای وحشیانه مأمورین در حین دستگیری، باعث ایجاد حاشیه امن برای بازجویان و مأمورین می‌شود. به خانواده تان بسپارید زیر بار تهدیدها و فریبکاری‌های بازجویان و بازپرس ها نروند و سکوت اختیار نکنند.

۲. پاکسازی مستمر گوشی:

تلفن همراه خود را بطور مستمر از کلیپ، عکس، نوشته ها و چت هایی که میتواند علیه شما یا دیگر دوستان و آشنایانتان مورد استفاه قرار گیرد، پاکسازی کنید و اگر نگهداری آنها بعنوان سند و مدرک برای شما مهم هستند حتما آنها را به روش و شیوه دیگری نگهداری کنید.

۳. داشتن آمادگی ذهنی:

آشنایی نسبت به حق و حقوق قانونی خود و در نظر داشتن همه احتمالات و داشتن طرح مشخص برای هر یک از آنها آمادگی شما را برای مقابله با وضعیت های مختلف بالا می برد.

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر