کل نماهای صفحه

۲۸ آذر ۱۳۹۴

خامنه ای همسوی پوتین میشود - ماندن یا نماندن اسد؛ همچنان مسئله این است


ماندن یا نماندن اسد؛ همچنان مسئله این است

اراف ای فرانسه

media
قطعنامه‌ای که در شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره آینده سوریه به تصویب رسید، در مورد خروج بشار اسد از قدرت سکوت کرده است. در حالی که کشورهای غربی بدون آن که زمان مشخصی را تعیین کنند بر کناره‌گیری بشار اسد از قدرت در سوریه تأکید می‌کنند، روسیه و ایران، دو متحد اصلی رژیم اسد، ساز مخالف می‌زنند. ناظران سیاسی معتقدند که این ابهام و اختلاف می‌تواند مانعی در حل و فصل سیاسی بحران سوریه شود.
اوباما: اسد باید برود
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر بر خروج بشار اسد از قدرت تأکید کرد و گفت که این موضوع یکی از موارد اختلاف میان واشینگتن و مسکو در زمینه حل سیاسی بحران سوریه است.
شب گذشته همزمان با تشکیل جلسه قدرت‌های جهانی در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تصویب قطعنامه در زمینه بحران سوریه، باراک اوباما طی سخنانی در کاخ سفید تأکید کرد که صلح در سوریه برقرار نخواهد شد اگر یک "دولت مشروع" در این کشور تشکیل نشود.
رئیس جمهوری آمریکا گفت: "من معتقدم که اسد باید برود تا به خونریزی‌ها در کشور پایان داده شود و همه گروه‌ها بتوانند به پیش روند."
خبرگزاری فرانسه با نقل سخنان اوباما اضافه کرده که رئیس جمهوری آمریکا مشخص نکرد که اسد باید در چه مقطعی از گذار سیاسی سوریه از قدرت کناره‌گیری کند.
اوباما ادامه داد: "در چشم مردم کشورش، اسد همه مشروعیت خود را از دست داده است. شما نمی‌توانید به جنگ داخلی پایان دهید زمانی که شما دولتی مشروع به وسیله اکثریت کشور تشکیل ندهید."
همچنین جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا، پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سوریه، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: اسد قابلیت لازم برای اتحاد و رهبری کشورش را از دست داده است.
فرانسه: خروج اسد ضرورت اخلاقی است
در زمینه خروج بشار اسد از قدرت، فرانسه با آمریکا هم‌نظر است. لوران فابیوس، وزیر امورخارجه فرانسه، کمی پس از آن که قطعنامه شورای امنیت در زمینه آینده سوریه به تصویب رسید، درباره بشار اسد گفت: "چگونه فردی می‌تواند موجب همبستگی مردمش شود در حالی که بخش بزرگی از آنان را کشته است؟"
وزیر امورخارجه فرانسه با تأکید بر این که خروج بشار اسد از قدرت نه تنها یک ضرورت اخلاقی است، بلکه از نظر "تأثیر عملی" نیز برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه لازم است.
فابیوس گفت: تا زمانی که حکومت فعلی آقای اسد باقی باشد، آشتی ملی حقیقی و پایدار بین مردم و دولت سوریه به نظر دور از دسترس می‌رسد.
موضع دوگانه روسیه
اما روسیه در این زمینه موضعی دوگانه دارد. به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه امروز شنبه اعلام کرد که مسکو آماده همکاری همزمان با بشار اسد و واشنگتن برای حل مساله سوریه است.
همچنین سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه، دیروز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت، بار دیگر موضع روسیه را در این زمینه تکرار کرد و گفت: این بر عهده مردم سوریه است که در این زمینه تصمیم‌گیری کنند. لاوروف گفت: "تنها یک گفت‌وگو وسیع میان خود سوری‌ها می‌تواند به رنج آنان پایان دهد."
دنباله‌روی ایران از روسیه
جمهوری اسلامی ایران نیز آن طور که چند مقام ایرانی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند، تصمیم گرفته تا از روسیه دنباله‌روی کند. یکی از این مقامات گفته که این تصمیم جمهوری اسلامی به دنبال ملاقات ماه گذشته میان آیت الله خامنه ای و ولادیمیر پوتین، رهبران ایران و روسیه گرفته شده است.
این امر تاحدودی با مواضع سرسخت پیشین جمهوری اسلامی درباره باقی مانده اسد در قدرت تفاوت دارد. زیرا روسیه به تازگی اعلام کرده بود که لزوما با خروج بشار اسد از قدرت در چارچوب یک گذار سیاسی مخالف نیست.
با این حال، ایران برای حفظ ظاهر، بر ادامه حمایت خود از بشار اسد تأکید می‌کند. دیروز خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی به نقل از حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امورخارجه ایران، نوشت: "اینکه بشار اسد در پایان روند سیاسی مجددا کاندیدا شود به خود او مربوط است و در نهایت مردم سوریه انتخاب خواهند کرد و موضوع رهبری سوریه در صلاحیت مردم سوریه است."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر