کل نماهای صفحه

۲۲ شهریور ۱۴۰۲

افشای شکنجه گران؛ اسامی ۶۲ زندانبان و شکنجه گر زندان های استان اصفهان - ازسلسله افشاگریها اسرار پشت پرده ها

 

 افشای شکنجه گران؛ اسامی ۶۲ زندانبان و شکنجه گر زندان های استان اصفهان - ازسلسله افشاگریها اسرار پشت پرده ها

اسامی ۶۲ زندانبان و شکنجه گر زندان های استان اصفهان افشا می شود

کانون حقوق بشر ایران روز چهارشنبه اول اسفندماه ۱۴۰۱، لیست اسامی ۶۲ زندانبان و شکنجه گر زندان های استان اصفهان را منتشر و افشا می‌کند.

کانون حقوق بشر ایران پیش از این نیز اسامی و مشخصات و تصاویر بسیاری شکنجه گران را از جمله در زندانهای تهران بزرگ، بهبهان، اهواز، قزلحصار، زندانهای استان تهران و زندانهای استان البرز را منتشر کرده بود.

ما به کلیه کسانی که در زندانها و سیاهچالهای خامنه‌ای در خدمت دیکتاتوری ولایت فقیه هستند، هشدار می‌دهیم که از اعدام، شکنجه و اذیت و آزار مردم و بخصوص دختران و پسران بیگناهی که در اعتراضات سراسری در ایران، تنها بخاطر آزادیخواهی، بازداشت و روانه زندانها و شکنجه گاهها می‌شوند، دست برداشته و در سمت مردم ایران قرار بگیرند.
اشتغال در زندانها و شکنجه گاههای این نظام فاسد، نه تنها شغل بحساب نمی آید، بلکه همدستی در جنایت علیه مردم است.

کانون حقوق بشر ایران به این ترتیب از کلیه دوستانی که با پذیرش خطر، ما را در پیشبرد این مهم یاری رسانده‌اند، سپاسگزاری می‌کند. ما همچنان در پی گردآوری اطلاعات، اسامی و مشخصات و عکسهای سایر جانیان و شکنجه گران زندانها و بازداشتگاههای موقت در سراسر ایران هستیم تا آن را در معرض اطلاع عموم قرار دهیم.
ما از عموم هموطنان میخواهیم که اسامی، مشخصات، عکسها، آدرس محل زندگی و کار و شماره تلفن محل زندگی و کار جانیان و شکنجه گران را به هر شکل ممکن به ما برسانید.

روشن است که شناسایی اصلی زمانی صورت میگیرد که دیوار زندانها فرو بریزد و زندانبانها و شکنجه گران چهره به چهره با مردم روبرو شده و پاسخ جنایتهای خود را بدهند.

اگر برای مردم و جوانان ما امنیتی نیست، ما هم برای آنها آرامشی نگذاریم.

۶۲شکنجه گر زندان های استان اصفهان شماره ۱
۶۲شکنجه گر زندان های استان اصفهان شماره ۲
۶۲شکنجه گر زندان های استان اصفهان شماره ۳
۶۲شکنجه گر زندان های استان اصفهان شماره ۴
۶۲شکنجه گر زندان های استان اصفهان شماره ۵

جدول اسامی ۶۲ تن از شکنجه گران زندان های استان اصفهان

جدول اسامی ۶۲ تن از شکنجه گران زندان های استان اصفهان

زندان مرکزی اصفهان:
زندان مرکزی اصفهان، در ابتدای اتوبان ذوب آهن واقع شده است.
ظرفیت واقعی این زندان حدود ۴ الی ۵ هزار نفر می‌باشد اما میزان آمار زندانیان کنونی آن دو برابر ظرفیت زندان است. بنا به آخرین آمار، در این زندان حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ زندانی محکوم به اعدام محبوس هستند.

زندان دستگرد اصفهان که زندان مرکزی اصفهان نیز نامیده میشود یکی از مراکز تمرکز جمعیت زندان در استان اصفهان است. دستگرد یکی از شهرهای استان اصفهان است که در ۱۲ کیلومتری شمال شهر اصفهان قرار دارد.

دستگرد از نظر آب و هوا، خشک و بیابانی است. بیشتر زندانیانی که در استان اصفهان و اطراف آن به حبس های طولانی محکوم میشوند به این زندان منتقل میگردند.

زندانیان در این زندان، به کار اجباری و بیگاری گمارده میشوند. دستگاه قضاییه در این زندان اقدام به ساختن کارگاههای مختلف برای بیگاری کشیدن از زندانیان نموده و تعداد زیادی از آنان با حکم های بالا را به کار بدون مزد بکار گرفته است.

وضعيت بهداشتی و غذایی:
وضعیت بهداشتی در زندان بسيار پایین است. آب آشامیدنی به شدت آلوده می باشد و به همین علت، در میان زندانیان، بیماریهای مختلف گوارشی و پوستی وجود دارد که از آن رنج می برند. زندانیان بیمار از هرگونه رسیدگی پزشکی و درمانی محروم می باشند. جیره مایع ظرفشویی و صابون مایع به سرویس‌های بهداشتی تعلق نمی گیرد.

مسئولین زندان به بهانه کمبود بودجه، از جیره غذایی زندانیان کم می‌کنند. فضاي کافی برای زندانیان وجود ندارد. تعداد زیادی از زندانیان مجبور به کف خوابی در راهروها هستند.

بندهای زندان:
زندان دستگرد اصفهان دارای ۱۷بند به این ترتیب است:
بندهای سلامت ۱و۲، جوانان ۱و۲، بند شاغلین، بند مالی، بند معلولین، بند مشاوره۴، بندهای ۲و۳و۴و۸، بند اتباع، خدمات، کارگری ۱و ۲، طباخی

بند جوانان ۱ و ۲ – زندان دستگرد اصفهان دارای دو بند جوانان است. در هر بند حدودا ۴۰۰ زندانی محبوس است. میانگین سن زندانیان این بند بین ۱۶تا ۲۴سال است.

بند سلامت ۱ و ۲ – معمولا افرادی که تازه وارد هستند را به این دو بند می‌فرستند. در واقع از این بندها به عنوان قرنطینه استفاده می‌شود.

بندهای ۲، ۳ و ۴ – در این سه بند معمولا زندانیان مواد مخدر نگهداری می‌شوند .البته زندانیان با جرائم دیگر نیز در این بند محبوس هستند. جمعیت بند ۲ و ۳ هر یک حدود ۸۰۰ نفر است. و در بند ۴ هم به صورت تقریبی بین ۴۰۰ الی ۶۰۰زندانی نگهداری می‌شوند.

بند ۸ (بند بلاتکلیفی ها) – معمولا زندانیان بلاتکلیف را نگه می‌دارند. جمعیت این بند بین ۸۰۰تا ۹۰۰نفر متغیر است. در این بند زندانیان با سنین و جرمهای مختلف محبوس هستند. امکانات این بند برای ۲۰۰ نفر هم کافی نیست، اما تا ۹۰۰ نفر را در آن محبوس می کنند.هواخوری این بند حدودا ۳۰۰ متر است که چند صد زندانی باید از آن استفاده کنند. فضای هواخوری آنچنان تنگ است که در این محوطه امکان قدم برداشتن ندارد.

زندانیان برای استفاده از سرویس‌های بهداشتی؛ باید مدت زیادی در صف نوبت بمانند.
در این بند داروی مسکن وجود ندارد و بهداری زندان آن را تأمین نمی کند.
زندانیان برای تماس تلفنی با اقوام و خانواده خود؛‌ دچار مشکل هستند و بیشتر اوقات نوبت به کلیه افراد نمی‌رسد.

مأموران و عوامل زندان؛ هر روز زندانیان را به زور و اجبار برای نماز جماعت می فرستند. برای سایر مراسم مذهبی نیز زندانیان با تهدید و فحاشی مأموران روبرو هستند و به زور راهی مسجد زندان می شوند.

بند اتباع – این بند به زندانیان خارجی با جرایم سنگین اختصاص دارد که بیشتر زندانیان آن افغانی و پاکستانی هستند و اغلب آنها حکم اعدام دارند. تعداد زندانیان این بند بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر است.
بند شاغلین -در این بند شاغلین فرهنگی و فنی- حرفه ای و دبیرخانه و صدا و سیمای زندان و… محبوس هستند.

دبیرخانه معمولا زندانیانی هستند که کارهای تایپی مربوط به امور زندان و نامه‌های زندان را انجام می دهند.صدا و سیمای زندان هم مربوط به شاغلین صدا و سیما است. زندان دستگرد یک شبکه داخلی دارد که از بعدازظهر شروع بکار می کند و تا ساعت ۱۰شب آهنگ و فیلم و سریال پخش میکند. اطلاعیه های زندان هم از همین کانال پخش میشود.

بند مالی -این بند به زندانیان جرایم مالی اختصاص دارد.
بند مشاوره ۴ – حدود ۶۰۰زندانی در این بند محبوس هستند. سیگار کشیدن در این بند جیره بندی شده است. زندانیان از همه جرایم در آن دیده می شوند.

بند معلولین – در این بند عمدتا زندانیان معلول را نگهداری می‌کنند که از کمترین امکانات محروم هستند.

بند کارگری ۱ و ۲ – بند کارگری ۱ و ۲ از واحدهای دیگر جداست. بند کارگری ۱ در حقیقت یک سوله است.
بند کارگری ۲پر از تختخواب سه طبقه است. در این بند ۹۰۰ زندانی محبوس هستند که ۴۵۰ نفر از آنها تخت ندارند و مجبورند شبها روی زمین بخوابند. البته اکثر بندهای زندان بدلیل کمبود جا و تراکم زندانیان، نیمی از جمعیتشان کف‌خواب هستند.

به هر زندانی جدیدالورود که وارد این زندان می شود فقط یک شلوار و یک جفت دمپایی می دهند. سایر الزامات مثل پتو؛ حوله و لباس را زندانی باید با هزینه خودش خریده و تهیه کند.
این بند یک سوله آهنی بلند و بدون پنجره است و بدلیل کمبود نور و آمار بسیار بیشتر از ظرفیت آن برای ابتلاء به انواع و اقسام بیماریهای پوستی مساعد است. در این بند مطلقا رسیدگی پزشکی وجود ندارد و زندانیان با وجود بیماریهای مختلف محکوم به تحمل این بیماریها هستند.

بند خدمات – زندانیان بند خدمات معمولا کارهای تعمیرات داخل زندان مثل نظافت و تاسیسات را انجام میدهند.

بند طباخ -زندانیان این بند به کار پخت غذا و نان هم در آشپزخانه و هم در نانوایی مشغول هستند. این زندان یک رستوران هم دارد که چند تن از زندانیان در آن به کار گمارده شده‌اند.

زندان قلعه شور کجاست ؟
زندان قلعه شور در نزدیکی روستای قلعه شور در دهستان کرارج از توابع بخش مرکزی شهرستان اصفهان واقع شده است. این زندان پیش از این یک زمین کشاورزی در خارج از شهر بوده که پس از مصادره آن توسط غارتگران وابسته به نظام،‌ دیوارهایی به بلندی دو متر در اطراف آن کشیده شد و تبدیل به زندان گردید. مساحت زندان حدود ۵ هکتار است. زندان قلعه شور بطور رسمی از سال ۱۳۹۰ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

زندانیان این زندان عموما به اتهام حمل مواد مخدر یا کلاهبرداری و دیگر جرائم اجتماعی محکوم شده‌ و محکومیت آنان بین ۳ تا ۱۵سال است. میانگین سنی آنان از ۱۹ تا ۶۵ است و بسیاری از آنها را جوانان معتاد تشکیل میدهند. از زندانیان وثیقه های سنگین گرفته می‌شود. بنابراین مسئولان زندان ترسی از فرار آنها ندارند. در این زندان زن زندانی وجود ندارد.

اما چیزی که وضعیت این زندان را تحمل ناپذیر میکند،‌ عدم تفکیک جرائم زندانیان است.در زندان قلعه شور مجرمین کیفری،‌ حقوقی، مالی و مواد مخدر در کنار هم نگهداری میشوند. از سوی دیگر هیچ کنترلی برای جداسازی و قرنطینه مبتلایان به بیماری های واگیردار از جمله کرونا و هپاتیت برای ممانعت از شیوع و گسترش ویروس در میان زندانیان وجود ندارد.

از ‌زندانیان این زندان در گرمای تابستان،‌ بیگاری کشیده میشود. بسیاری از زندانیان با کارهایی همچون خیاطی و ساختمانی به بیگاری مشغول هستند و آخر هفته ها به مرخصی میروند. برخی از آنان را پس از معرفی، به کارخانه ها میفرستند که صبح تا عصر کار کنند و سپس به زندان بازگردند.

ولی تعدادی از زندانیان حق خروج نداشته و در زندان به بیگاری روی زمین های کشاورزی داخل زندان یا به کار روی خانه های ساختمانی برای کارکنان که چسبیده به زندان است مشغول کار هستند.
از ساعت ۶عصر تا ۶صبح درب کلیه سلول‌ها بسته می‌شود و شمار زیادی از زندانیان در سالن‌هایی که هیچ تهویه‌ای ندارند،‌ در کنار هم مجبور به تحمل گرما و بدون هوای سالم هستند.

آب زندان قلعه شور غیرقابل آشامیدن و شور است. بنابراین با تانکر آب آورده می‌شود. مامورین زندان، از همین موضوع بعنوان اهرم فشار علیه زندانیان استفاده میکنند. وضعیت غذایی زندانیان در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

زندان زنان دولت آباد اصفهان:
زندان زنان در اصفهان و در بلوار فرزانگان واقع شده است.
وضعیت در این زندان به قدری تلخ و دردناک است که بسیاری زنان زندانی در انتظار فرصتی برای خودکشی هستند. در این زندان زنان زندانی سیاسی تحت بیشترین فشارها قرار دارند.

از لحاظ موقعیت جغرافیایی این مکان در نزدیکی مراکزی مانند تالار فدک، مجتمع نیایش، باغ فدک، کانون اصلاح و تربیت زندان نوجوانان دولت آباد و مرکز تعویض پلاک شماره دو اصفهان قرار گرفته است.

در این زندان برخی زندانیان که اکثرا به اتهام قتل بازداشت هستند و وضعیت نرمالی ندارند، از طرف مسئولین زندان اجیر می‌شوند و به آنها مسئولیت داده می شود تا به اذیت و آزار و شکنجه دیگر زندانیان بپردازند.

زندانیان اجیر شده با اطلاعات تماس گرفته و از زندانیان سیاسی گزارشهای دروغین را در اختیار اطلاعات می‌گذارند. همین امر موجب می‌شود تا شرایط برای زندانیان سیاسی بسا سخت‌تر و یا حتی منجر به پرونده‌سازی مجدد برای آنها شود.

علاوه بر افشای اسامی ۶۲ شکنجه گر زندان های استان اصفهان، شکنجه گران زندان های دیگر نیز توسط این کانون افشا شده است. افشای شکنجه گران زندان های ایران منتشر شده توسط کانون حقوق بشر ایران را اینجا ببینید

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر