تحولات پيش آمده از زمان پيروزى دونالد ترامپ، به عنوان رئیس جمهوری منتخب امريكا، و تمديد تحريم‌ها عليه ايران در کنگره ایالات متحده براى 10 سال ديگر از يک سو، و اظهارات تند مقامات ايرانى در مورد لغو برجام در پاسخ به اقدامات کنگره آمریکا از سوى ديگر، احتمال فروپاشی توافق هسته‌ای را بيشتر كرده است.
در حالى كه على خامنه‌اى رهبر ايران، در نخستين واكنش به نتايج انتخابات امريكا اظهار بى تفاوتى به انتخاب ترامب كرده بود، اما على شمخانى دبير شورای عالی امنیت ملی ایران هشدار داده كه "اگر امريكايى‌ها تحریم‌ها را تمدید کنند به منزله لغو برجام است که ما در مقابل، با اجرای بسته فنی فراهم شده، که تهیه شده آن را به سرعت اجرا خواهیم کرد."
ولید فارِس مشاور امور خاورميانه دونالد ترامپ، در اظهارتى ‌گفته بود، رئیس جمهوری منتخب آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را با شکل کنونی‌اش نمی‌پسندد و کنگره نيز با اصل این توافق مخالف است".
فارس اما تاكيد كرده كه ترامپ به جاى لغو توافق هسته‌ای آن را به شيوه‌اى جديد از طريق مذاكره با كنگره و سازمان ملل اصلاح خواهد كرد تا راه سوء استفاده ايران از نتايج برجام و تلاشش براى دستيابى به سلاح هسته‌اى را به طور نهايى ببندد و به دخالت‌هاى جمهورى اسلامى در منطقه و حمايتش از تروريسم پايان دهد.
در تهران ، محافظه‌كارانى مانند حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، خواستار لغو و سوزاندن توافق اتمی هستند.
شریعتمداری و تندروهاى نزديک به رهبر ایران معتقدند كه اين توافق هیچ دستاوردهای براى ايران نداشته بلكه خسارت محض براى كشور به بار آورده و راه " نفوذ" غربى‌ها و امريكايى‌ها به ايران را باز كرده است.
اما اصلاح‌طلبان و مقامات دولت حسن روحانی و نزديكان به او كه به احتمال پيروزی روحانى براى بار دوم در انتخابات 96 اميد بسته‌اند، تلاش مى‌كنند تا روزنه‌اى را براى گفت‌وگو با رئيس جمهوری جديد ايالات متحده باز كنند تا بتوانند توافق اتمی را تحت شعار « دور راندن سایه جنگ» حفظ كنند، حتى اگر مجبور به تن دادن به تقديم امتيازات جديد به امريكا باشند.