کل نماهای صفحه

۱۸ خرداد ۱۳۹۵

خامنه ای وپیام موج تازه انزوای بین‌المللی

لینک به منبع

طی چند روز گذشته اخبار و موضعگیریهای متعددی در جهت وارد آوردن فشارهای بیشتر بین‌المللی به رژیم و در مقابل واکنشهای رژیم در برابر آنها، وجود داشته است. ابتدا به برخی از این مواضع که تماماً از تلویزیون رژیم طی همین چند روز پخش شده است توجه کنید:

وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود با موضوع فعالیتهای تروریستی جهان اعلام کرد ایران حامی اصلی تروریسم بوده و از گروه‌های تروریستی در سراسر جهان حمایت مالی, آموزشی و تجهیزاتی کرده است. در این گزارش از حزب‌الله و گروه‌های شیعه عراقی به‌عنوان سازمانهای تروریستی نام برده شده.

همچنین دولت آمریکا با صدور ابلاغیه‌ای از شرکت چینی هواوی خواست درباره فعالیتهایش در ایران توضیح دهد.

هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهور آمریکا بار دیگر ایران را به حمله نظامی تهدید کرد, کلینتون گفت, ما با تحریمهای فلج کننده ایران را پای میز مذاکره آوردیم و جلوی سلاح هسته‌یی را گرفتیم و اگر لازم باشد با اقدام نظامی جلوی ایران را خواهیم گرفت.

در برابر این سخنان سخنگوی نیروهای مسلح رژیم در واکنش به این اظهارات گفت هر چند این سخن یک شوی تبلیغاتی است، اما ایران اسلامی مهیای مقابله قاطعانه و سخت با هر گزینه آمریکایی است.

در خبر دیگری وزیر دفاع آمریکا وزیر دفاع آمریکا در شرق آسیا ایران را به تجاوزگری در منطقه غرب آسیا متهم کرد. اشتون کارتر در نشست امنیتی سنگاپور گفت تجاوزگری و نفوذ منفی ایران در غرب آسیا زیر نظر داریم

آدام زوبین معاون خزانه‌داری آمریکا در جریان سفرش به پاریس و برلین با مقامات وزارتخانه‌های امور خارجه, امور مالی و همچنین نمایندگان محافل اقتصادی فرانسه و آلمان ملاقات و در خصوص ' تلاشهای مداوم برای مبارزه با پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران از تروریسم' گفتگو خواهد کرد. در این چارچوب معاون خزانه‌داری آمریکا خواستار تبادل اطلاعات میان سه کشور در زمینۀ مبارزه با پشتیبانی مالی از تروریسم خواهد شد. (خبرگزاری فرانسه 15خرداد 95)

سایت رادیو فرانسه: 14خرداد: ایرباس هنوز نتوانسته مجوز فروش هواپیما به ایران را از آمریکا بگیرد. به گفتۀ مسئولان ایرانی، تفاهم ایران با شرکت ایرباس برای خرید ١١٨ هواپیما در گرو اجازۀ آمریکاست. بانکهای بزرگ نیز هنوز در ایجاد داد و ستد با ایران تردید دارند. (سایت رادیو فرانسه 14خرداد)

رئیس مجلس رژیم هشدار داد اگر آمریکایی‌ها در موضوع هسته‌یی تخطی کنند برای فهماندن راه درست به آنان دست به‌کار می‌شویم.

وی تأکید کرد فعلاً مسیری که در برجام آمدیم را پیگیری می‌کنیم، اما اگر اختلافها حل نشود، شرایط ایران می‌تواند تغییر کند.

جابر انصاری سخنگوی وزارت خارجه: ایالات متحده نمی‌تواند با شانه خالی کردن از بار مسئولیت خود، سایر ملتها و دولتها را به حمایت از تروریسم متهم کند... صدور گزارشهای خیالی از این دست تنها متضمن خاک پاشیدن به‌صورت حقیقت و تحریف واقعیتهای آشکار است. (پایگاه اطلاع‌رسانی دولت-16خرداد)

شمخانی، دبیر شورای امنیت رژیم: اقدام وزارت‌خارجه آمریکا نشان‌دهنده یک بام و دو هوای غرب در برابر تروریستها است. با وجود این، آمریکایی‌ها هرگز منافقین بی‌یونیفرم را در لیست تروریستها قرار ندادند در مقابل جمهوری اسلامی ایران را در لیست تروریستها قرار می‌دهند. (خبرگزاری تسنیم وابسته به نیروی تروریستی قدس16خرداد)

واقعیت این است که یک دوگانگی و تناقض در واکنشهای رژیم در برابراین فشارها دیده می‌شود، که از یک طرف می‌خواهند این اقدامات و فشارها مثل حفظ تحریمها یا به نتیجه نرسیدن معامله پرسر و صدای ایرباس و همچنین اتهام حامی درجه یک تروریسم بودن در جهان و از این قبیل را کم اهمیت جلوه بدهند، و از طرف دیگر در همان صحبت یا موضعگیری، آه و ناله می‌کنند و جیغ بنفش می‌کشند که چرا به این فشارها ادامه می‌دهید. مثلاً از یک طرف سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم از «بی‌اعتباری گزارش‌های وزارتخانه آمریکا» دم می‌زند و قیافه می‌گیرد که اصلاً اهمیتی نداره و این یک گزارش خیالی است، از طرف دیگه آه و ناله می‌کند که این گزارش «خاک پاشیدن به‌صورت حقیقت و تحریف واقعیتهای آشکار است» . پس این یک نوع تناقض است. این تناقض بین اظهارات سردمداران رژیم هم دیده می‌شود. مثلاً خامنه‌ای در برابر اعضای مجلس ارتجاع، گفت: «آمریکایی اعم از دولت، کنگره مدام تهدید می‌کنند» .

اما در مورد این‌که علت این تناقض چیست، این مربوط به بن‌بستی است که رژیم در آن گرفتار است و راه برون رفتی ندارد و بر سر همان دوراهی که خامنه‌ای روز اول سال گفت هم‌چنان گیر است. دوراهی تسلیم یا تحمل فشار. بنابراین در نتیجه در راستای هر دوی این راهها از خودش واکنش نشان می‌دهد.

اما سوالی که در این بین پیش می‌آید این است که به‌رغم این‌که روحانی وعده‌های زیادی داده بود که بعد از برجام اوضاع رژیم به کلی عوض می‌شود و دفتر فشارهایی که روی رژیم هست ورق می‌خورد، پس چرا چند ماه پس از اجرای برجام هم‌چنان فشارها رو به افزایش است.

واقعیت این است که جواب این سؤال را باند خامنه‌ای و حتی در مواردی در رسانه‌های باند رفسنجانی روحانی به کرات داده‌اند. جواب آنها در یک جمله خلاصه می‌شود: «برجام، به جای آفتاب، آفتابه از آب در آمد» . عبارتهایی مانند باتلاق برجام، بن‌بست برجام و از این قبیل خیلی زیاد است. شخص خامنه‌ای در سخنرانی 16خرداد خود گفت: «مواضع و تهدیدهای آمریکایی‌ها در مقطع فعلی هم‌چون دوره قبل از توافق است» . یعنی اعتراف به این‌که برجام کمترین راه نفسی برای رژیم باز نکرده. یعنی این‌که روحانی سر همه را کلاه گذاشته است. که البته این کلاه سر خودش هم رفته است.

طبیعی است که این فشارها و انزوای سیاسی به فشارهای عملی از جمله تشدید تحریمها نیز تبدیل می‌شود. سفر معاون خزانه‌داری آمریکا به پاریس و برلین برای حفظ تحریمها علیه رژیم و توقف معامله ایرباس که روحانی با سر و صدای زیادی آنها را امضا کرده بود از جمله ماده‌های عملی این فشارهاست که نشان می‌دهد که دیپلوماسی و تحریم رابطه نزدیکی با هم دارند.. بنابراین اگر به این امواج فشار و انزوا به‌خوبی نگاه شود، وضعیت وخیم و به گل نشسته کشتی درهم شکسته نظام ولایت را به‌روشنی می‌توان دید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر